El cicle ‘El poder de la llengua’, organitzat per l’Institut d’Estudis Ilerdencs (IEI) en el marc de la Diada Nacional de Catalunya, ha començat aquest dilluns amb la proposta ‘És escriptor si no és persona? Una demostració literària de creativitat artificial’. L’activitat ha convidat el públic a participar en un taller performatiu que ha sotmès una intel·ligència artificial a diverses proves per comprovar la seva destresa literària per plantejar la pregunta de fons: pot una màquina ser considerada escriptora?
El projecte, de Cosines llunyanes (col·lectiu Estampa, Josep Pedrals, Eulàlia Guarro i Maria Farràs) i acompanyat per la música d’Edurne Arizu, s’ha desenvolupat a l’Aula Magna, amb l’assistència del director de l’IEI, Andreu Vàzquez, i la diputada Núria Palau.
L’activitat s’ha concebut com una sessió extraordinària de l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana (AELC), en què s’ha valorat la possible incorporació d’un nou membre insòlit: una intel·ligència artificial. La candidatura, defensada pel poeta Josep Pedrals, ha servit com a punt de partida per reflexionar sobre els límits de l’autoria literària.
Durant l’acte, Pedrals ha exposat els mèrits d’aquesta IA “autora”, creada i entrenada de manera artesanal, amb una trajectòria literària fictícia que incloïa llibres publicats, participacions en certàmens i textos en una gran diversitat de gèneres. Tot i aquest suposat currículum, l’únic obstacle insalvable era evident: la IA no era una persona.
Josep Pedrals ha exposat els mèrits d’aquest singular sistema i l’ha sotmès a proves dissenyades per comprovar la seva destresa literària: demostrar coneixements avançats de poesia imitant estils de clàssics com Maragall, Riba, Espriu i Ferrater; jugar amb el vocabulari i la definició de conceptes a partir de paraules proposades pel públic; escriure textos en diversos gèneres literaris i, fins i tot, redactar en directe la seva carta de candidatura per esdevenir membre de l’AELC.
Les persones assistents també han pogut escoltar reflexions sobre els processos creatius del sistema, amb aportacions de veus expertes com el col·lectiu Estampa, Eulàlia Guarro i Maria Farràs, responsables de la coordinació i la dramatúrgia de la sessió. Finalment, s’ha obert un torn de preguntes i debat amb el públic, seguit d’una votació simbòlica sobre l’admissió de la IA com a escriptora.
Amb aquest acte inaugural, l’IEI ha posat en marxa el cicle ‘El poder de la llengua’, que vol destacar la importància del català com a eina de cohesió social i creació de comunitat. Fins al 24 de setembre s’hi celebraran conferències, taules rodones i altres activitats que abordaran temes clau sobre la promoció, l’ús i els reptes de la llengua catalana en la societat actual.
La segona jornada del cicle tindrà lloc aquest dimarts, amb la conferència ‘Llengua, política i futur a les illes Balears’, a càrrec de la historiadora, activista cultural i política eivissenca Fanny Tur. Tots els actes del cicle se celebren a l’Aula Magna de l’IEI a les 18.30 h. Tota la programació a:
https://www.iei.cat/ca/administracio/fpiei/blog/diada-iei-2025/55252.html