Diumenge, 16 de juny de 2024
És notícia

Vilanova serà la seu del Centre de Formació Ferroviària de Catalunya

Avatar photo

Vilanova i la Geltrú serà la seu del Centre de Formació Ferroviària de Catalunya, que impulsa el govern de la Generalitat amb l’objectiu d’oferir tota la formació relacionada amb les ocupacions del transport ferroviari. Així ho han anunciat aquest matí l’alcalde de la ciutat, Juan Luis Ruiz, i les conselleres de la Presidència, Laura Vilagrà, i de Territori, Ester Capella, en un acte celebrat al Museu del Ferrocarril.

Juan Luis Ruiz ha celebrat aquesta bona notícia, emmarcada en la col·laboració entre la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de la ciutat: “No és casual que s’ubiqui a Vilanova i la Geltrú, és fruit de la relació històrica de la nostra ciutat amb el ferrocarril, des de l’any 1881 quan Francesc Gumà i Ferran va impulsar l’arribada d’aquest mitjà de transport. Ara, 142 anys després, ens posicionem com la capital catalana del ferrocarril”.

Ruiz ha volgut destacar el seguit d’actius estratègics dedicats a la promoció, la divulgació i la formació del món del ferrocarril: “aquest Museu forma part del que hem anomenat ‘l’anella ferroviària’: en pocs metres es concentren l’estació, el museu, els tallers de Renfe, la UPC, el Museu Víctor Balaguer, Neàpolis, el Centre Tecnològic de la UPC, i encara pot créixer incorporant altres centres com l’IMET. L’aposta del govern de la Generalitat d’impulsar la formació professional en l’àmbit ferroviari consolida l’aposta que fem com a ciutat en ser referència des del punt de vista educatiu, divulgatiu, científic, tecnològic, cultural i patrimonial en el món del ferrocarril”.

Amb l’objectiu de concentrar tota la formació en un centre dual, especialitzat i ampliar competències, s’ha escollit l’institut Francesc Xavier Lluch i Rafecas, que actualment ja forma alumnat en manteniment ferroviari amb un Cicle Formatiu de Grau Mitjà de Manteniment de material rodant ferroviari. Vilanova i la Geltrú és l’única ciutat de Catalunya on es fa formació professional i universitària en aquesta matèria, ja que l’EPSEVG (UPC) també ofereix el màster en sistemes ferroviaris i tracció elèctrica, i es treballa per oferir aviat un grau en electricitat i sistemes ferroviaris.

La consellera de Territori, Ester Capella, ha afirmat que l’aposta pel sistema ferroviari integral ha de respondre a les necessitats reals de la ciutadania. “El nou centre de formació ferroviària de Catalunya serà punt de trobada de formació, d’innovació i de transferència de coneixement dels diferents actors que configuren el sistema ferroviari, que servirà també per preparar-se pel traspàs de Rodalies”.  Capella ha parlat també de la formació que oferirà aquest centre, que ha d’afavorir que les empreses del sistema ferroviari de Catalunya i els seus sectors productius disposin “dels perfils professionals necessaris en cada moment per ser competitius i tenir els millors serveis”.

De la seva banda, la consellera de la Presidència Laura Vilagrà, ha parlat del centre de formació ferroviària com un element “importantíssim” per poder assumir el traspàs de Rodalies amb les garanties de tenir és el personal format: “aquest Govern fa una aposta clara per una formació professional de qualitat, i aquest centre dual serà el primer centre públic de tot l’Estat per la formació en el sistema ferroviari. Volem ser la regió del sud d’Europa més professionalitzada i més tecnificada”.

A partir del curs 2024-2025

Amb la creació del nou Centre de Formació Ferroviària de Catalunya a l’institut Lluch i Rafecas, s’incorporarà progressivament la formació per a totes les ocupacions a partir del curs 2024-2025. El centre s’anirà ampliant progressivament per oferir formació de personal de conducció de vehicles ferroviaris (maquinistes) i personal de circulació, d’infraestructures, d’operacions del tren o responsable de control del manteniment de material rodant ferroviari; a més d’ocupacions com electromecànic ferroviari; operari en manteniment de trens; auxiliar de servei de bord i auxiliar de tren, entre d’altres. La previsió, per als propers anys, és arribar fins al miler d’alumnes en diferents graus de Formació Professional i que el personal docent i expert formador arribi fins a la vuitantena. D’acord amb el projecte, el Lluch i Rafecas deixarà d’acollir l’educació secundària obligatòria de forma progressiva per implementar els nous estudis especialitzats.

El Centre de la Formació Ferroviària de Catalunya, que serà públic i l’únic d’aquestes característiques a l’Estat espanyol, és una iniciativa emmarcada en la planificació del nou mapa de centres de formació professional especialitats, d’excel·lència i altament tecnificats, que impulsa la Generalitat i que veurà la llum el 2024. Altres exemples d’aquesta nova modalitat de centre són l’Institut dels Aliments a Barcelona (Mercabarna), l’Institut de la Logística de Barcelona (Port de Barcelona) o l’Institut de Tècniques Audiovisuals i de l’Espectacle de Barcelona.

A l’acte de presentació hi han assistit una àmplia representació de les regidores i regidors del Consistori, així com els responsables de l’Institut Lluch i Rafecas, la UPC i el Museu del Ferrocarril, el delegat territorial de la Vegueria Penedès, el president executiu de l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya, i la directora general de Renfe.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Assalten un matrimoni a Cornellà per robar-los joies, diners i aparells electrònics

Notícia següent

VÍDEO | Batalla campal a les portes d’una discoteca de Girona

Notícies relacionades