Després de l’èxit de les activitats sobre Memòria Històrica organitzades entre el gener i el març d’enguany, l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú dona continuïtat a la iniciativa programant diverses activitats entre els mesos de març i maig. Hi haurà xerrades, presentacions de llibres, exposicions i teatre organitzades per la Comissió de Memòria Històrica de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú amb la col·laboració de Garraf per la República, l’Associació de Dones La Frontissa, l’Aula d’Extensió Universitària, el Projecte Buchenwald i l’Arxiu Comarcal del Garraf, a més del Teatre Principal, el Museu del Ferrocarril i la xarxa de centres cívics municipals.
El regidor de Memòria Històrica, Adrià Guevara, explica que a Vilanova i la Geltrú hi ha moltes entitats i persones que estan compromeses amb la memòria històrica: “Tenim un teixit social conscient i implicat, amb ganes de treballar la memòria històrica individual i col·lectiva, i programacions d’activitats com aquestes ofereixen el marc ideal per fer-ho”.
Aquest divendres 10 de març es presentarà el llibre “Coratge sota el foc”, d’Helena G. Vancells, a càrrec de l’Amical de Brigadistes Internacionals. Diumenge 12 es podrà gaudir de l’obra de teatre “Quanta, quanta guerra”, adaptació de l’obra de Mercè Rodoreda.
I el 14 d’abril comencen els actes al voltant de la commemoració de la Segona República, amb la xerrada “La primavera republicana” a càrrec d’Albert Tubau, i l’acte institucional d’homenatge a la República dissabte 15 a la platja de la República.
La Segona República
La Segona República fou proclamada el 14 d’abril de 1931, fet que suposava la fi del regnat i l’exili del rei Alfonso XIII. A Catalunya fou proclamada la República Catalana, que més tard seria convertida en Generalitat de Catalunya, presidida pel vilanoví Francesc Macià. Aquest període representa una etapa d’aposta per la modernitat i reforma de les estructures socials. El període 1933-1935 – conegut com a bienni negre – suposaria una regressió i un increment de la crispació política que desencadenaria fets com els del 6 d’octubre de 1934. L’aixecament militar de 1936 posava fi a l’etapa de la Segona República en situació de pau.
El Ple municipal va aprovar establir el dia 14 d’abril com el “Dia dels Valors republicans i de les víctimes de la repressió franquista” a Vilanova i la Geltrú.
Els actes sobre memòria històrica continuaran dijous 27 d’abril amb la presentació del llibre “Victòria la irreductible. Victòria Pujolar Amat”, a càrrec de l’autora Elvira Altés. L’exposició sobre Victòria Pujolar Amat es podrà veure del 3 al 27 d’abril al centre cívic La Geltrú.
Fins al 28 d’abril es pot veure al Museu del Ferrocarril una exposició sobre els deportats sitgetans als camps nazis. Divendres 5 de maig es presentarà el llibre “Petjades en la llarga nit. Memòries d’un independentista llibertari”, de Josep Serra i Estruch. I entre el 17 d’abril i el 19 de maig es podrà veure itinerant una exposició sobre Lluís Companys als centres cívics La Sardana i Molí de Vent.