Vilanova i la Geltrú es consolida com a destí de turisme familiar

La ciutat tanca una temporada d'estiu anormal marcada per la situació sociosanitària existent

Imatge de la Torre Blava de Vilanova i la Geltrú. Cedida

L’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú tanca l’estiu fent un balanç marcat per la situació generada arran de la pandèmia. A trets generals, tot i que la tendència general del país no ha estat positiva, si que s’ha pogut copsar un augment del turisme interior de Catalunya i d’altres zones de l’Estat i de França.

L’Oficina de Turisme de Vilanova i la Geltrú ha tingut un terç de les visites habituals, i l’ocupació hotelera ha estat d’entre un 30 i un 40 %. En aquest sentit, el turisme que ha rebut la ciutat ha estat de perfil familiar, sobretot de proximitat. “Això referma Vilanova i la Geltrú com a destí de turisme familiar”, segons ha manifestat Jordi Medina, regidor de Promoció Econòmica, Projecció de Ciutat i Patrimoni. “VNG es consolida com a destinació de qualitat i segura”.

Quant a les pernoctacions que s’han fet durant l’estiu, la tendència del mes de juliol ha estat a la baixa, tot i que al mes agost es va recuperar.  En aquest sentit, l’ocupació mitjana als càmpings ha estat del 39%, essent d’un 37% al juliol i d’un 41% a l’agost.  Pel que fa als habitatges d’ús turístic (HUT), l’ocupació global ha estat del 40%, i en els hotels les xifres han estat d’un 43% d’ocupació al juliol i d’un 48% a l’agost, amb una mitjana del 45,5%. Finalment, quant als apartaments turístics, l’ocupació global ha estat del 72% , amb un 69% al juliol i un 75% a l’agost.

Pel que fa a les dades recollides per l’Oficina de Turisme de Ribes Roges, paral·lelament a l’evolució de la pandèmia, hi ha hagut un incrementant en el nombre de trucades rebudes, que s’han doblat, sobretot per preguntar com la situació sanitària a la ciutat i també per conèixer  l’oferta d’activitats disponible. El perfil dels usuaris de l’Oficina ha estat del 80% de públic d’altres punts de Catalunya i d’un 20% de la resta de l’Estat espanyol i de França.

Quant a la restauració, el sector ha patit una forta davallada, sobretot entre setmana. Tot i així, la mesura presa per l’Ajuntament d’ampliar la superfície de les terrasses, sobretot els caps de setmana, ha estat molt ben rebuda pel sector.

El regidor de Projecció de ciutat a manifestat que “com a administració sabem que ha estat un estiu complex. Al principi de la pandèmia ja vam activar un pla de xoc i que encara no ha acabat. Seguim treballant amb els diferents sector econòmics de la ciutat, amb qui fem reunions periòdiques per preveure més accions de cara al 2021”.  En aquest sentit, s’està treballant de manera estratègica per desestacionalitzar la temporada turística i aconseguir que Vilanova i la Geltrú sigui destí turístic durant tot l’any, amb tot d’ofertes i campanyes ja des d’ara i de cara a l’any vinent, amb noves activitats i noves propostes, com una nova fira de cara a la primavera.

Jordi Medina afegeix que “al llarg de l’estiu hem anat recuperant certa normalitat. Un exemple va ser la posada en funcionament de nou del trenet turístic, que va haver d’adaptar la seva activitat als requisits de seguretat que requeria la situació”.  En aquest sentit ha afegit que “una altra activitat que hem pogut desenvolupar ha estat el mercat d’artesania del passeig del Carme”, on una vintena d’artesans han pogut oferir els seus productes als visitants.

“Som de les poques ciutats que han mantingut aquest tipus de mercat”. Del 2 de juliol al 30 d’agost, un total de 16 paradetes es muntaven al passeig del Carme per oferir els seus productes tots els dijous, divendres, dissabtes i diumenges (a més del dimecres 5 d’agost), de les 18 a les 24 h. El col·lectiu d’artesans tanca la temporada d’estiu fent-ne una valoració global positiva, tant a nivell econòmic com organitzatiu.

També durant l’estiu s’ha reprès l’activitat museística de la ciutat, adaptant-se a les mesures higièniques i de seguretat requerides per la situació actual, i amb una limitació de l’aforament. En general, els museus de la ciutat tanquen la temporada amb un balanç global prou positiu durant el mes d’agost.

Tot i que hi ha hagut una davallada important de visitants, sobretot durant els mesos de juny i juliol, la campanya que s’ha dut a terme als museus i a les diferents propostes i ofertes que s’han posat en marxa per a famílies, s’ha aconseguit mantenir un nivell sostingut de visites.

Quant al perfil dels visitants, s’ha notat un gran increment de visitants locals i de la comarca, un públic que ha respost favorablement a l’oferta museística de la ciutat. La represa de l’activitat dels museus ha atret una presència d’adolescents més elevada del que és habitual, tot i que el públic principal ha estat el familiar.