Aurora Carbonell: “Volem que hi hagi mobilitat en zones cèntriques perquè tothom pugui aparcar”

Entrevista a l'alcaldessa de Sitges

Aurora Carbonell, alcaldessa de Sitges. CEDIDA

Quina valoració fa del mandat fins avui dia?

Ha estat una meitat de legislatura molt complicada. Vam començar amb molta il·lusió perquè era un canvi important per Sitges i per primera vegada no hi havia un govern liderat per CiU o PSC, per primera vegada l’alcaldessa era una dona i l’Ajuntament feia temps que no estava en una bona situació econòmica. Vam començar amb moltes ganes de fer coses i amb molts projectes, però de seguida van començar els problemes externs com van ser el temporal Glòria i després la pandèmia. Per tant, puc dir que pràcticament no sé què és ser alcaldessa en una situació normal.

Quin impacte ha tingut la covid al municipi?

Sitges és una destinació turística i l’impacte ha estat molt fort. Ja ho va ser durant el primer confinament, però aleshores érem conscients que no tindríem turisme internacional i vam treballar en el nacional. Aquest any, en canvi, ens pensàvem que la cosa estaria millor i al final s’ha vist que no. Per tant, com a destinació turística ha estat un cop molt dur perquè per nosaltres és molt important el turisme estranger. A més, una gran part d’aquest és turisme de congressos i reunions, un altre que s’ha vist molt afectat. Per tant, econòmicament ens ha afectat molt. En l’àmbit sanitari a Sitges ens havíem salvat bastant i increïblement no havíem tingut onades fortes fins que aquest juliol va venir l’explosió amb els que no s’havien vacunat.

Tots els projectes que tenien al cap els han pogut tirar endavant?

La veritat que bastants sí, gairebé estem arribant al 50% del PAM. No en tots els àmbits, perquè en esports per exemple hi ha moltes coses que vam dir que faríem i no s’han pogut fer per la situació. Però una de les coses que sempre he dit que era una prioritat és l’habitatge i això s’està fent perquè per sort ho vam deixar tot arreglat abans de la pandèmia i estem molt orgullosos d’això. L’altre tema que per mi era molt important era el territori i el carrer, tot allò que fa referència a mobilitat, vies urbanes, jardineria o neteja, i crec que en això també hem anat complint. Projectes es van fent gairebé tots, excepte en els d’esdeveniments que no s’han pogut fer per la pandèmia.

Com encara el què queda de mandat?

Amb certa incertesa perquè l’any passat pensàvem que al cap d’un any les coses haurien millorat i seguim en un moment complicat. Però penso que el més important per nosaltres és adaptar-nos i això estem fent. Així doncs, l’encaro amb la il·lusió que anem complint el PAM i anem podent tirar les coses endavant, encara que hàgim hagut de destinar una part del pressupost de forma imprevista a ajudes per la covid i no hàgim pogut fer-ho tot. Hem de treballar pel Sitges del futur, pels canvis que tindrem com a destinació turística després de la pandèmia encara que les coses millorin o pel canvi climàtic. Tenim una bona oportunitat per transformar.

En el seu moment Sitges va ser la ciutat escollida per fer la prova pilot de l’oci nocturn. Veient com ha acabat anant tot, creu que es podrien haver fet les coses millor?

Nosaltres vam insistir a buscar solucions per l’oci nocturn, en què podria fer ara en plena pandèmia i també mirant cap al futur. Vam fer un assaig clínic de forma científica i com ens van marcar. Vam fer uns controls per veure que passava en aquella situació. Es van fer test a tothom i tots van donar negatiu. Va sortir tot molt bé, però era un ambient molt controlat.

Això es pot fer de tant en tant, però ja érem conscients que això cada nit no es podria fer. En aquell moment, es va veure que d’aquella manera es podia fer, però si no es fa així, ningú et garanteix res. I això és el que ha passat, que al no fer test d’antígens ni un control de res, ha anat malament.

L’Ajuntament ha hagut de crear una ordenança pròpia per regular els habitatges d’ús turístic. Aquest és un dels grans problemes que té Sitges?

El tema dels habitatges d’ús turístic fa molt de temps que el treballem perquè ja fa uns anys que van començar a pujar de manera desmesurada. Cal diferenciar molt clarament els legals dels il·legals. Els legals fan una molt bona feina i, per sort, aquí tenim empreses que donen un servei fantàstic i és una oferta d’allotjament més que busca la gent. El problema està en els il·legals i d’aquests hi ha molts. Hem fet infinitat de coses per controlar-los i per fer que pleguin. En aquest sentit, ja fa uns anys vam fer una ordenació urbanística que limita els habitatges d’ús turístic que hi pot haver a Sitges a un 9% del total d’habitatges. A més, estan classificats i hi ha d’haver un tant per cent en cada zona. Bàsicament és una forma de regulació, com també estan regulats els hotels o els càmpings.

Un cop ja hem regulat això i ho hem limitat a poc menys de 1.800 pisos d’ús turístic que pot haver-hi, s’havia de fer l’ordenança per regular els que hi ha. La gent que vulgui tenir un habitatge d’ús turístic ha de saber que fins que no s’alliberin uns quants no podrà. També tota la normativa que han de seguir com tenir extintors, un telèfon de contacte per si passa qualsevol cosa, el tema de residus i tots aquests aspectes com si fos un hotel. D’altra banda, dins aquesta ordenança també va el tema de les sancions dels il·legals. En aquest sentit, hem contractat una empresa que ens busca tots els habitatges il·legals i hem d’anar obrint expedients amb tota la dificultat que comporta.

S’ha decidit fer una reordenació de l’aparcament al municipi. En què consistirà?

L’aparcament a Sitges és també un tema molt habitual perquè està molt massificat i costa molt trobar un lloc per aparcar. La nostra intenció sempre ha estat descentralitzar i tenim pensat posar un gran aparcament dissuasiu gratuït. En zones blaves o en zones on no hi havia res també estem posant zones blaves i verdes pels residents, així s’evita que hi hagi ocupació i que durant una setmana estigui el mateix cotxe aparcat al mateix lloc sense moure’s. Volem que hi hagi mobilitat en zones cèntriques perquè tothom pugui aparcar.