Com la majoria de destinacions turístiques, Sitges està passant aquests dies per moments difícils a causa de la pandèmia del coronavirus amb establiments tancats i sense el bullici habitual al carrer, que la fa tant singular. Però aquesta situació també ha tret a la llum, un altre intangible molt característic de la vila, la solidaritat dels seus ciutadans, empresaris, institucions i el ric teixit associatiu del municipi.
Més enllà de ser una vila oberta, cosmopolita i innovadora, Sitges destaca també pel seu caràcter solidari i un cop més les sitgetanes i els sitgetans posen de manifest que estan responen amb iniciatives solidàries per minimitzar el risc de contagi. L’Ajuntament de Sitges gestiona i coordina totes les accions de voluntariat i donacions. S’ha creat una bossa de 260 voluntaris i voluntàries per fer tasques socials, dels quals se’n deriven uns 70 serveis setmanals que cobreixen les necessitats de la gent gran i les persones vulnerables. També han sorgit altres xarxes de solidaritat com el grup de cosidores i cosidors que han fet més de 2.000 mascaretes de roba per distribuir-les entre els treballadors municipals, voluntaris, entitats i persones a títol individual. També hi ha un altre grup de sitgetans que fabriquen mascaretes amb impressores 3D i suports de portes. Com ha resultat ja s’han fet més de 400 mascaretes amb 3D.
Hotelers i restauradors de la vila també han posat en marxa accions vinculades amb la crisi sanitària actual. Establiments emblemàtics hotelers s’han convertit en hotels medicalitzats o en espais d’acollida per a persones sense sostre, i el sector de la restauració ha donat menjar per als sanitaris, entre altres iniciatives.
Petites empreses vinculades amb l’àmbit esportiu ofereixen classes gratuïtes online per al benefici de la col·lectivitat i els artistes locals comparteixen els seus talents per a totes aquelles persones que s’hi volen afegir a través de les xarxes socials.
Empreses de tots els sectors i particulars han donat aquests dies material i han ofert a l’Ajuntament de Sitges els seus serveis per col·laborar en aquesta crisi del coronavirus que obliga a tota la ciutadania a actuar no només de manera individual sinó, sobretot, de manera col·lectiva, responsable i solidària.
Aquestes col·laboracions també s’afegeixen a accions com les donacions de dispositius electrònics (mòbils i tauletes) que són habilitades per a usos educatius i que es destinen a famílies que no en tenen.
Així, mentre no pot començar al temporada turística, Sitges dedica temps i esforços d’aquest impàs, a un dels valors que també posa de relleu la Certificació Biosphere que entén la Sostenibilitat, com també un equilibri territorial i social.