Sant Pere de Ribes combat la soledat i la bretxa digital de la gent gran

S’ha reforçat el seguiment personalitzat de les persones de més edat del municipi i es vol eliminar la bretxa digital amb sessions d’aprenentatge personalitzades.

Els dos casals de la gent gran de Sant Pere de Ribes canalitzaran diverses accions destinades a combatre els problemes derivats de la soledat que pateix el col·lectiu de la gent de més edat al municipi. Entre les activitats previstes, hi ha el seguiment personalitzat per sondejar la situació de cadascú i conèixer les seves demandes, així com assessorament i formació en l’àmbit digital. El projecte dona resposta a una situació habitual entre la gent gran, que s’ha vist agreujada amb l’actual crisi sanitària.

Segons ha explicat l’alcaldessa, Abigail Garrido, “un dels col·lectius més afectats per la pandèmia ha estat la gent gran, i no només per la virulència de la pròpia malaltia, sinó també perquè les mesures de distanciament social han fet que aquestes persones pateixin més soledat de l’habitual. Posat que la situació s’allargarà en el temps i vist que no podem obrir els casals de la gent gran per a tothom, hem decidit posar en marxa accions per a acompanyar-los en allò on tenen més dificultats”.

La regidora de Gent Gran, Francisca Carrasquilla, ha assegurat que “la nostra preocupació des de que va començar la pandèmia ha estat la gent gran, i sobretot la que viu sola. Els hem estat fent un seguiment i per aquest motiu hem posat en marxa un nou servei que s’oferirà des del casal de la gent gran, que és el seu punt de referència. Nosaltres els ajudarem en la concertació de la cita amb el metge i altres gestions, alhora que oferirem cursos en grups reduïts per a ensenyar-los com tramitar La Meva Salut o com comunicar-se a les xarxes socials”.

Una vigilància reforçada des del primer estat d’alarma

L’Ajuntament de Sant Pere de Ribes va posar en marxa el seguiment personalitzat de la gent gran al municipi arran de la declaració del primer estat d’alarma per la crisi sanitària, la primavera passada. L’actual ha estat un període especialment dur per a aquest col·lectiu, i s’ha optat per trucar-los per telèfon per sondejar la seva situació i conèixer les seves demandes. El seguiment es reforça ara a través de diferents canals, com els petits comerços del municipi, les entitats de la Taula de la Gent Gran, les treballadores del Servei d’Atenció Domiciliària i les comunitats de veïns.

Tanmateix, s’han previst diverses accions per combatre la bretxa digital, com l’assessorament en gestions en línia o les sessions d’aprenentatge que es portaran a terme a partir de dimecres vinents, dia 9, que ajuden a resoldre dubtes com baixar i utilitzar l’aplicació LA MEVA SALUT, demanar hora a l’OAC o utilitzar el WhatsApp. A més, es preveuen activitats en els dies previs a Nadal per ensenyar a fer una postal nadalenca amb fotografies a través del mòbil i enviar-la a tots aquells contactes que es desitgi.

Guia local per fer front als maltractaments a les persones grans

El Consistori ha iniciat el 18 de novembre l’elaboració d’una guia local per fer front als maltractaments a les persones grans. Es tracta d’un document que permetrà aprofundir en el coneixement de la matèria i tindrà l’objectiu d’establir criteris i circuits per a prevenir, detectar i intervenir quan es produeixin aquest tipus de crueltats contra la gent de més edat, que moltes vegades queda amagada, actuant de manera transversal amb la participació de tots els agents implicats en l’atenció al col·lectiu. 

La guia compta amb el suport de la Diputació de Barcelona i la col·laboració de l’Associació per a la Investigació del Maltractament a l’Ancià (EIMA). En la primera fase de capacitació i formació que s’està portant a terme actualment, amb la realització de diferents sessions de treball, hi participen professionals del SAD, dels casals, entitats i associacions vinculades amb la gent gran, mossos, policia local, professionals de residències, professionals de l’àmbit de salut i farmàcies. Posteriorment una comissió tècnica formada per professionals i agents implicats serà l’encarregada de redactar el document final.

Un col·lectiu en augment

El col·lectiu de la gent gran ha crescut en els darrers anys a Sant Pere de Ribes, amb l’ampliació de l’expectativa de vida. Segons dades de l’Institut d’Estudis Catalans (IDESCAT) de 2019, el 14,95% de la població resident al municipi té més de 65 anys; el 13,15%, entre 65 i 85 anys, i l’1,87%, més de 85 anys.

Al conjunt de Catalunya, hi ha prop d’1,5 milions de persones de més de 65 anys. D’aquestes, 4 de cada 10 asseguren sentir-se soles. Aquest problema es veu agreujat amb l’edat. Així, la meitat de la gent que tenen 80 o més anys estan en situació de soledat.

Davant la situació actual, agreujada per la crisi de la Covid-19, l’Ajuntament s’ha marcat com a objectius detectar i prevenir el risc d’aïllament social i la soledat no desitjada, ajudar les persones de més edat a mantenir durant més temps la seva autonomia i independència, i oferir-los eines i recursos per pal·liar la solitud i el risc d’exclusió social.