La Fundació Sitges-­Festival Internacional de Cinema de Catalunya es reforça per encarar nous projectes

El Patronat de la Fundació Sitges– Festival Internacional de Cinema de Catalunya ha aprovat per unanimitat aquest dijous una modificació dels estatuts que permet reforçar-ne l’estructura, reconeixent el rol com a patrons nats de les entitats de la Societat Recreativa El Retiro i el Casino Prado Suburense, i emprendre nous projectes amb una agilitat més gran. Després d’un any marcat per la COVID-19, que ha causat estralls en els festivals de cinema d’arreu del món –en alguns casos, fins i tot posant en dubte la seva continuïtat, aquest pas endavant de la Fundació possibilita dotar el Festival de Sitges de les eines i de la flexibilitat i capacitat necessàries per ser competitius en un entorn global que pateix canvis disruptius.

Els canvis en el Patronat s’han presentat aquest dijous en un acte en què han participat l’alcaldessa de Sitges, Aurora Carbonell; el regidor de Cultura, Xavier Salmerón, i el director de l’Institut Català de les Empreses Culturals, Miquel Curanta.

L’alcaldessa de Sitges, Aurora Carbonell, ha explicat que l’essència de la Fundació es manté però que “la modificació dels estatuts facilita agilitzar el funcionament del festival i també permet reconèixer la gran tasca de les entitats centenàries (la Societat Recreativa El Retiro i el Casino Prado Suburense) que formen part del Festival des de l’inici. Per nosaltres com a sitgetans és un orgull aquest reconeixement i aquest retorn als orígens perquè volem que el festival, que és l’esdeveniment més important, sigui competitiu i creixi i alhora potenciï la indústria audiovisual”.

Per al regidor de Cultura, Xavier Salmerón, “tot i la reducció de la representativitat dels patrons públics de forma proporcional amb la Generalitat, la presidència la seguirà ostentant l’alcaldia de Sitges” i afegeix que “amb la modificació dels estatuts, s’ha aprovat el codi de bon govern, s’ha dut a terme la contractació de la direcció de la Fundació amb un procediment laboral obert i transparent, i s’ha donat compte de les aportacions econòmiques que s’han realitzat en els últims anys per pagar el deute del Festival i donem per finalitzada l’actualització de la Fundació per afrontar el futur del Festival amb les millors condicions possibles”.

El director de l’Institut Català de les Empreses Culturals, Miquel Curanta, ha remarcat que “amb aquesta modificació dels estatuts traiem l’adscripció d’aquesta Fundació de l’administració pública. A través de l’aprovació del codi de bon govern mantenim les garanties de transparència i de rigor a l’hora de fer la feina”.

Aquesta modificació, que reivindica l’origen del festival i el seu lligam amb Sitges així com el paper protagonista de la població en el certamen, també va acompanyada d’una reducció de la representació en el sí de la Fundació del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i de l’Ajuntament de Sitges, mantenint l’equilibri en el nombre de patrons. Com a patrons nats, el Casino Prado i El Retiro adquireixen un paper de major protagonisme en el Patronat, circumstància que serveix per refermar el seu rol determinant en la gènesi del certamen fa més de 50 anys i per enfortir l’arrelament del festival a la vila de Sitges. Aquest reconeixement, que reforça la independència de la Fundació Sitges – Festival Internacional de Cinema de Catalunya, significa també una simplificació en els procediments que l’entitat segueix per dur a terme els seus projectes, fet que permetrà potenciar noves iniciatives i el rol global del certamen.

Entre els projectes més importants que impulsa la Fundació hi ha el programa WomanInFan i la programació d’innovació i audiovisual Sitges Cocoon, dues iniciatives que es veuran beneficiades de l’ampliació de les capacitats i de la major agilitat i simplificació en la presa de decisions de la Fundació.

WomanInFan vol visibilitzar i augmentar la presència de dones al cinema de gènere, sensibilitzant el públic sobre el talent femení que treballa en el fantàstic, reivindicant les pioneres que han fet aportacions a la història del cinema fantàstic i contribuint a un augment del pes femení en la producció a través de la concessió de tres beques per a cineastes dones sense cap bagatge en el gènere. Alhora, la modificació dels estatuts del Patronat permet que la Fundació assumeixi per primera vegada un rol de productora que potenciarà la realització d’un curtmetratge escrit i dirigit per dones.

Al seu torn, Sitges Cocoon vol explorar l’univers audiovisual que propicien les noves tecnologies a través d’una secció oficial competitiva que posa en comú el cinema i els últims desenvolupaments tecnològics. Les experiències de realitat virtual, de VR360, d’XR, de realitat augmentada i de realitat immersiva, entre altres, tenen el seu espai en aquest Sitges Cocoon, que ja es va engegar tímidament en edicions anteriors del festival però que ha de guanyar pes en el futur. D’aquesta manera, el Festival de Sitges vol ocupar una posició de lideratge en aquest nou vessant dels continguts virtuals i immersius lligats al cinema, oferint al públic les possibilitats infinites que la innovació tecnològica ofereix en l’actualitat, submergint-lo en noves realitats fantàstiques, i consolidant el certamen sitgetà com a referent d’innovació entre els festivals de cinema d’arreu del món.