Un vilanoví i la seva parella, atrapats a Buenos Aires en plena pandèmia del coronavirus

Avatar photo

Després que la companyia aèria Level suspengués el vol de tornada, el jove de vint-i-cinc anys i la seva parella encara són a l’Argentina a l’espera de ser repatriats. A hores d’ara, 2000 espanyols més, entre ells 500 catalans, es trobarien en la mateixa situació

Imatge de Buenos Aires des del pis del barri de Palermo. Foto: David Langa

El que havia de ser un viatge de cinc setmanes per l’Argentina, ha acabat sent un confinament en un pis de lloguer al barri de Palermo, a Buenos Aires.

Aquesta és la situació que han passat a viure en David, un jove vilanoví de vint-i-cinc anys, i la Julia, la seva parella, des que el passat dimarts 24 de març la companyia LEVEL, filial d’Iberia amb base a l’aeroport de Barcelona-El Prat, anul·les el seu vol de tornada a Catalunya.

La parella que va aterrar a la capital del país sud-americà el passat 18 de febrer es troba a hores d’ara a l’espera de ser repatriada, tot i no saber ni quan ni com.

Anul·lació del vol. Cap resposta per part de la companyia aèria

Des que la companyia va comunicar la cancel·lació del vol, al passatge li ha estat pràcticament impossible contactar amb alguna persona del centre d’atenció al client. Contestadors automàtics i una pàgina web saturada amb un missatge programat, són les úniques respostes que ha rebut la parella, un cop se’ls va comunicar que els diners dels bitllets de tornada no els hi serien reemborsats i que havien d’esperar que fos Iberia qui els confirmés la possibilitat d’abonar la quantia integra de la ruta Ezeiza-Barcelona en un val de descompte per a la pròxima compra.

LEVEL, filial d’Iberia, és l’única companyia que manté operativa durant tot l’any la ruta entre Barcelona i la ciutat de Buenos Aires, tot i que, segons ha anunciat Iberia, la companyia ha suspès tots els seus vols per la situació d’excepcionalitat que ha causat la crisi del  Covid-19.

Imatge d’un Airbus A330 de la companyia LEVEL a l’Aeroport del Prat. Cedida

Argentina tanca les fronteres. Vols a Madrid sense passatge

Després que el govern argentí amb Alberto Fernández al capdavant realitzes el tancament de fronteres el dia vint-i-cinc d’aquest mes, les ambaixades juguen una peça clau en la resolució de la situació en què es troba bona part de la ciutadania estrangera ubicada al país.

Per la seva banda, el govern d’Alberto Fernández ha estat realitzant tot un seguit de vols de repatriació cap a Madrid per retornar a totes les persones de nacionalitat argentina que es troben en territori espanyol. Fonts governamentals han assegurat que els vols que partien des de l’aeroport d’Ezeiza amb destinació a la capital espanyola acomplien amb la condició de “ferry flights”; és a dir, anaven vuits de passatge i només hi viatjava tripulació.

Així mateix, la nova normativa per fer front a la pandèmia establerta per l’executiu de Fernández ha prohibit l’arribada de tots els vols procedents d’altres països a excepció d’alguns operats per Aerolineas Argentinas i LATAM. La resta de companyies que vulguin repatriar als seus conciutadans hauran d’obtenir l’aprovació governamental.

Les solucions que proposa l’ambaixada Espanyola

Les respostes del Consultat d’Espanya són escasses i arriben amb comptagotes. Segons relata la parella catalana, “la delegació al país té l’atenció al públic tancada. Envia missatges automàtics o et pengen el telèfon. Som 2000 els espanyols que estem aquí sense respostes i que l’únic que sabem és, que, en cas que hi hagi una nova operativa aèria, els bitllets no baixaran dels mil euros”.

Per aquesta setmana, l’única opció per sortir del país són els vols que ha de programar Iberia, ja que a hores d’ara seria l’única companyia amb potestat per operar la ruta i per repatriar als ciutadans de nacionalitat espanyola que es troben al país. En el mateix sentit, el ministeri d’exteriors ha informat que per aquesta setmana està previst que s’enlairin dos vols amb destinació Buenos Aires. Unes freqüències que podrien ser insuficients, ja que la capacitat de passatgers per avió, com a molt,  no supera les 375 places.

Entre altres respostes que ha ofert la delegació d’Espanya a tots aquests que no varen poder sortir en els vols de la setmana passada, cal destacar la possibilitat d’allotjar-se en hotels a la capital del país com el Sheraton, el Regent o el President fins que no es trobi una solució que impliqui el seu repatriament.  No obstant això, la tarifa per pernoctació no disminueix dels 80 euros i no contempla cap mena de règim alimentari, així com cap mena de preu acordat per a dietes.  A més a més, el país ha decretat el confinament absolut, fet que impedeix als afectats sortir de les estances.

“Espanyofòbia”

Segons ha explicat el vilanoví, la manera de fer front al coronavirus per part de la societat argentina mostra, fins a cert punt, un elevat contingut de rebuig cap a les persones de nacionalitat espanyola. A tall d’exemple, la parella de joves s’ha vist obligada a abandonar l’apartament on hi estaven passant uns dies, després que la llogatera els fes fora al·legant a l’estat de contagis amb què es troba Espanya i el proper venciment del contracte. Tot això malgrat fer més de quatre setmanes que són al país i sense simptomatologia que pogués indicar un possible contagi per Covid-19.

Més de 500 catalans es troben a l’Argentina

A hores d’ara, són aproximadament 500 els catalans que es troben reclutats al país, alguns d’ells en poblacions molt petites o allunyats de la capital.  D’altres, que s’han trobat en la mateixa situació que la Julia i en David, han hagut d’abandonar l’allotjament en el qual estaven instal·lats i buscar-ne un de nou.

Pel que fa a la Delegació de Catalunya a l’Argentina amb David Poudevida com a figura de delegat al seu capdavant, sembla haver-se convertit en un element clau de suport i ajuda a un gruix notable dels catalans que es troben al país. Des dels afectats, assenyalen el bon tracte rebut per la delegació catalana i les atencions prestades per Poudevida, “contacta amb tothom qui li truca, s’informa de cada cas i intenta ajudar. Ha creat un grup de Whatsapp per fer-nos arribar les notícies d’última hora i en el nostre cas, ens va ajudar a trobar un nou emplaçament on allotjar-nos”, ha afegit en David.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

La Paeria elabora una guia per informar els treballadors i treballadores afectats per un ERTO

Notícia següent

L’Hospital Sant Joan de Reus multiplica per dos els llits a l’UCI

Notícies relacionades