La recollida de residus i la neteja viària adeqüen serveis i pràctiques de treball a l’estat d’alarma

Se suspèn la recollida concertada de voluminosos, el Punt Net i la deixalleria mòbil i es realitzen tasques de desinfecció de l'espai públic i de mobiliari urbà

Imatge de la neteja als carrers de VNG. Cedida

Els serveis de recollida de residus i neteja viària a Vilanova i la Geltrú han estat objecte d’adequació al decret d’entrada en vigor de l’estat d’alarma mitjançant l’aprovació d’un decret municipal que estableix els serveis mínims i les tasques extraordinàries a dur a terme durant la vigència de l’estat d’alarma. Com a serveis essencials s’han de continuar prestant, però s’hi han introduït alguns canvis quant al nombre d’efectius i serveis i s’hi ha inclòs mesures en matèria de seguretat i prevenció per als treballadors. L’objectiu és doble: d’una banda, evitar la propagació del coronavirus, i de l’altra protegir els treballadors i treballadores d’aquests serveis.

La Regidoria d’Espai Públic i Medi Ambient, d’acord amb l’empresa concessionària dels serveis, ha adequat el servei a les necessitats que es deriven de l’aplicació del decret d’estat d’alarma. En aquest sentit, ha explicat la regidora Marta Jofra, “des del primer dia de confinament es realitzen treballs de neteja i revisió de tots els sectors de la ciutat mitjançant serveis mínims, que eviten l’acumulació de residus i duen a terme el buidat de papereres. A més a més, s’han posat en marxa pràctiques de desinfecció de llocs i elements més freqüentats”.

Quant a les tasques de desinfecció s’han establert com a equipaments i establiments prioritaris els mercats municipals; supermercats i botigues d’alimentació; els centres sanitaris i hospitalaris i la Plataforma de Serveis a les Persones; les farmàcies; l’estació de rodalies RENFE i l’estació d’autobusos; les parades de taxi i també les fonts d’aigua potable publiques de la ciutat. A banda, també es contempla la desinfecció amb baldeig mecànic o manual de voreres, calçada i mobiliari urbà (papereres, bancs, etc) de l’entorn més proper a aquestes zones. La regidora d’Espai Públic i Medi Ambient ha afegit que “també s’efectuen tasques de desinfecció amb sistema de pulverització dels elements a l’abast de les mans com ara baranes dels passos sota la via, proteccions de creuaments de carrers, polsadors semafòrics, etc”. Aquests treballs utilitzen una solució d’hipoclorit sòdic en una concentració del 0,5%.

Pel que fa a les mesures de protecció dels treballadors d’aquest servei, l’Ajuntament ha establert les condicions de treball necessàries per prevenir riscos laborals i l’empresa concessionària és l’encarregada de vetllar per garantir que el personal disposi dels mitjans i les mesures per desenvolupar aquestes tasques essencials per mantenir la salubritat a la ciutat d’una forma segura.

Recollida de Residus

En relació a aquest servei, el decret municipal estableix en concepte de serveis mínims la recollida diària dels contenidors de totes les fraccions i la desinfecció dels mateixos. El Punt Net, la deixalleria mòbil i el servei concertat de recollida de voluminosos han quedat suspesos. A través del telèfon habitual d’atenció al públic es pot sol·licitar la recollida un cop acabi l’estat d’alarma. L’Ajuntament demana a la ciutadania que s’abstingui d’abandonar mobles i endimaris al carrer i recorda que aquesta pràctica pot ser objecte de sanció.