El PIINA compleix un 80% els criteris establerts en el projecte

Segons detalla l'informe presentat a la Comissió Informativa Especial del cas, la falta de manteniment, el tipus de morter utilitzat per assentar les llombardes al paviment, la poca junta de separació entre aquestes i el pas de vehicles pesants com camions, han estat els elements encarregats de generar bona part dels desperfectes presents

Imatge de la roda de premsa de presentació dels resultats de l'informe PIINA. Foto: Jordi Nieto

L’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú ha presentat en roda de premsa els resultats de l’informe realitzat per l’empresa externa, EMAB SL, on s’ha analitzat l’estat del paviment dels carrers que conformen el Projecte Intervenció Integral Nucli Antic, (PIINA), executat entre els anys 2009-2010 com a fruit de l’aplicació de la llei de Barris, creada pel govern socialista de la Generalitat, i que va comportar una pacificació del trànsit a la zona.

Finalitzat el mandat del tripartit PSC, ERC i Iniciativa a Vilanova i la Geltrú, i implementat el PIINA, l’entrada al govern del grup municipal CiU, el 2011, va comportar l’aplicació de noves mesures de pacificació en el trànsit de Nucli Antic. Totes elles prèviament exposades en el seu programa electoral. El 2013, a petició de les quasi quatre-centes firmes presentades pel veïnat, s’introduïen noves modificacions a la mobilitat de l’àrea afectada. No seria fins al ple del 7 de  maig de 2017 i per la demanda dels grups municipals de SOM VNG, CUP i ERC, quan es crearia una Comissió Informativa Especial del PIINA que s’encarregaria d’analitzar quin és l’estat en què es trobava el projecte.

El regidor de projectes i obres, serveis viaris i mobilitat, Joan Giribet, ha estat el responsable d’explicar quines són les conclusions i els resultats d’aquest informe encarregat per la Comissió, el qual detalla que la mobilitat compleix amb un 80% de l’àmbit amb què es preveia en el PIINA i que ha estat la falta de manteniment, el tipus de morter utilitzat per assentar les llombardes al paviment, la poca junta de separació entre aquestes i el pas de vehicles pesants com camions, els quals han generat bona part aquests desperfectes durant els darrers anys.

Així mateix, Giribet ha posat especial èmfasi en assegurar que el barri continua mantenint una mobilitat reduïda amb un total de 10.000 vehicles per dia, tal com relata l’informe, i que és en algun tram específic com el de la Plaça Llarga, on es pot arribar a un sobre dimensionament del trànsit amb un total de fins a 2500 vehicles. El mateix regidor ha explicat que en el marc de la legalitat, es considera mobilitat reduïda el pas de fins a 2000 vehicles, fet que s’està donant al Nucli Antic, malgrat que en algun tram concret s’excedeix fins als 500.

Amb l’objectiu de reduir el nombre de desperfectes en un futur, Giribet, qui després de dos mandats com a regidor ja va anunciar que no es tornaria a presentar, ha destacat la presència de dues propostes, les quals una d’ella inseriria directament en l’àmbit de la mobilitat a través de l’aplicació de controls per a l’accés de vehicles a la zona. “En segon lloc, un nou tipus de morter i un nou asfaltat en la pavimentació d’alguns punts en concret, serien els encarregats de fer que els desperfectes no es tornessin a repetir”, ha assenyalat el regidor.

Finalment, el cost total dels arranjaments oscil·laria entre els 150.000 i els 170.000 euros, “una xifra gens desproporcionada pel pas de deu anys i en comparació amb les actuacions que s’estan realitzant en altres àrees de la ciutat. També cal deixar clar, que des del primer any d’implementació del PIINA, ja hi havia desperfectes”, ha aclarit Giribet.