El nou govern de Vilanova i la Geltrú (PSC i ECP) ha descartat taxativament la implantació de la recollida d’escombraries porta a porta arreu de la ciutat. “No aplicarem el porta a porta homogeni”, ha asseverat aquest dimarts l’alcalde Juan Luis Ruiz, que ha criticat el plantejament “inviable” fet per ERC, Capgirem – CUP i Junts durant la darrera legislatura.
El nou executiu es decanta per introduir la recollida porta a porta durant la pròxima licitació però només en el cas de la indústria i les botigues dels principals eixos comercials. Pel que fa a la brossa domèstica, defensen el diàleg amb les associacions de veïns per valorar la implantació d’alguna prova pilot en barris puntuals per després estudiar si s’estén a altres zones.
Després que el passat mes d’octubre l’Ajuntament suspengués el nou concurs públic per licitar el servei de recollida d’escombraries i la implantació del porta a porta, el nou executiu ha assegurat que la pròxima licitació no inclourà aquest model per a tota la ciutat. “L’anterior govern va plantejar una proposta que es va haver de retirar perquè era inviable”, ha afirmat el portaveu i regidor d’Urbanisme, Gerard Llobet, que ha recordat que el contracte de recollida de residus està caducat des del 2018.
Llobet i l’alcalde Juan Luis Ruiz han situat finals del 2023 com a termini per obrir la nova licitació, on s’inclogui una recollida de residus porta a porta per als usos industrials i comercials. La previsió és destinar durant els mesos vinents una parella de treballadors municipals a visitar els 3.000 establiments de la ciutat per conèixer les necessitats de gestió de les escombraries, per definir després el model de recollida.
En el cas de la brossa dels domicilis, Ruiz vol oblidar el model “fracassat” plantejat per l’anterior executiu i es decanta per “estudiar amb calma” una proposta amb les associacions de veïns per valorar la implantació de proves pilot a zones determinades de la ciutat. El govern garanteix que la nova licitació pot tenir un format “flexible” que permeti introduir aquestes proves i la progressiva implantació per barris. “Volem consensuar-ho tot amb l’oposició i la ciutadania, a diferència del model que es plantejava l’anterior legislatura, el qual no es va explicar a ningú”, ha etzibat Ruiz.
A l’espera de definir el nou model “per acabar amb una provisionalitat insostenible”, per aquest estiu el govern ha pactat diverses reorganitzacions del servei per reforçar la recollida de residus coincidint amb l’època d’estiu i la celebració de la Copa Amèrica al setembre. En aquest sentit, hi haurà més recollida de voluminosos, més recollida al voltant de les illes de contenidors i també neteja a l’interior dels mateixos. “No podem permetre’ns imatges d’illes desbordades de bosses, com altres estius”, ha apuntat Llobet.
D’altra banda, el portaveu i regidor d’Urbanisme ha explicat que es reorganitzaran les illes per homogeneïtzar els cinc models diferents de contenidors, alhora que l’empresa Valoriza farà una rentada d’imatge del parc de vehicles. També es treballa en la retirada progressiva de les illes de contenidors soterrats pels problemes d’avaries i incivisme que acumulen.
Reformular la neteja viària
En paral·lel a la recollida de residus, el govern també ha anunciat que treballa en fer canvis al servei de neteja viària, municipalitzat durant el darrer mandat. L’executiu ha encarregat un estudi per valorar si és viable mantenir el servei internalitzat a través de la Companyia d’Aigües o bé si és millor tornar a externalitzar-lo.
Llobet ha assegurat que els treballadors “estan demanant més recursos” per poder atendre tota la demanda de feina, i ha lamentat que “l’encomana de la municipalització impedeix destinar més diners”. “No podem tenir una ciutat que té puntes de creixement de població i necessitats de neteja, i no atendre-ho si no és per l’esforç dels treballadors”, ha afegit. Al seu torn, l’alcalde Juan Luiz Ruiz ha ressaltat que aquest estiu han pactat un pla de xoc “per garantir la neteja dels carrers els diumenges d’estiu, que no es feia els últims anys”.
L’enllumenat i la mobilitat, properes passes
D’altra banda, Llobet ha explicat que l’Ajuntament preveu rebre abans de finals d’any una subvenció d’1,5 milions d’euros per millorar l’enllumenat d’arreu de la ciutat. La partida es destinarà a instal·lar bombetes tipus led, una actuació que requerirà una inversió addicional del consistori per actualitzar diversos quadres elèctrics que estan obsolets, “alguns dels quals tenen 45 anys”.
Finalment, l’executiu ha recordat que treballa per revisar diverses polítiques de mobilitat implantades pel govern liderat per ERC. En aquest sentit, Ruiz ha dit que són a l’espera d’un informe de la Policia Local “per actuar en conseqüència”. Una de les intencions és tornar a desplegar el doble carril de circulació a tota la Ronda Ibèrica, però Ruiz ha assegurat que primer cal un informe que ho avali “i aleshores s’encarregarà un projecte, que se sotmetrà a aprovació”.
Sobre la proliferació de carrils bici, ha dit que analitzaran els que estan projectats mentre ha apuntat que no incidiran en aquells que estan a mig construir “perquè seria il·legal aturar-los”. En aquest sentit, ha criticat que el govern sortint “va estar signant licitacions el 16 de juny, un dia abans de la investidura del nou alcalde”. “No sé si va ser per mala fe o no, però jo no hagués actuat mai així”, ha reblat.