Comunicat de la Plataforma de Veïns afectats per l’incompliment del PIINA

Amb aquestes línies voldríem expressar el nostre posicionament davant lesmesures de mobilitat recentment anunciades pel Govern Municipal

Imatge de recurs. Foto: Aj. VNG

La societat és cada cop més conscient que la salut està relacionada amb la
contaminació ambiental, aspecte que cada vegada està més investigat i
avalat científicament. En aquest context, resulta totalment raonable, que
l’Ajuntament modifiqui la situació actual, ordenant la limitació de
velocitat a menys de 30 km/h, en tot el nucli urbà.

Entre les mesures anunciades, hem sabut que la senyal S-28 s’aplicarà a la
velocitat de 20Km/h. Recordem que aquesta senyal ens avisa que entrem en
una zona de prioritat invertida, on l’ordre preferent és primer el vianant,
després la bicicleta i per últim, el cotxe. Encara que aquesta senyal ja fa
anys es va instal·lar en diferents punts del municipi, per exemple, a les
diferents entrades al Nucli Antic; al Torrent de la Pastera – c/ Joaquim
Mir, al c/ Estudis…i que mai s’ha respectat, entenem que l’actual Equip
de Govern, entre les seves línies d’acció, te la voluntat de crear zones de
preferència de vianants i bicicletes.

Tot i que l’Ajuntament ha anunciat més mesures, esperarem a veure com
s’acaben desenvolupant, i sobretot estarem amatents a veure com s’apliquen
les “Conclusions de la Comissió d’Investigació del PIINA”, que recordem van
ser aprovades en Ple municipal i actualment la seva aplicació forma part
de l’Acord de Govern.

Com hem comentat valorem positivament les mesures de control de velocitat i
també veiem bona voluntat en els canvis anunciats per part del Govern
Municipal, tot i això, volem manifestar que no ens podem imaginar que
aquestes mesures es puguin aplicar sense la intervenció activa i
sancionadora de la Policia Local. I no ho diem ara per primera vegada,
portem 10 anys defensant que el deteriorament del paviment dels carrers de
plataforma única i en definitiva la cronificació de la problemàtica vial
del Nucli Antic i de la resta de carrers de plataforma única, s’hagués
pogut evitar si els Governs anteriors, haguessin simplement complert
normativa de l’Ajuntament, encara vigent.

Un clàssic dels incompliments és l’estacionament indegut; infracció
consentida i habitual per part d’alguns conductors, que qualsevol pot
constatar veient al barri del Nucli Antic, cotxes i motos aparcades de
qualsevol manera davant de determinats negocis i locals, de l’oficina de
correus, etc. Tornem a recordar que quan un vehicle a motor estaciona en
carrers de poca amplada, el vehicle que ve a continuació, no s’espera, com
no pot passar el que fa és ocupar tot el vial, passant a ras del vianants
sense la mínima distància de seguretat. Quan això succeeix de forma
reiterada, com ha passat fins ara, resulta molest e indignant, que
l’Ajuntament continuï referint-se a aquests carrers com si fossin de
prioritat invertida, quan en realitat són perillosos pels vianants i per
les persones que fan els seus desplaçaments en bicicleta.

En la nostra opinió, en els darrers anys, pel que fa la mobilitat Vilanova
ha tingut dos moments daurats. El primer va ser quan un número important de
carrers del Nucli Antic i l’Eixample Central es van reurbanitzar al
2009-2010, situació que va comportar que durant molts mesos els carrers
estiguessin aixecats, propiciant una situació immillorable per a
l’aplicació de les mesures de restricció i control del trànsit que formàvem
part del projecte d’intervenció i que la Ciutat no va poder aprofitar,
primer degut a la política dubitativa del PSC- Iniciativa i després per la
memorable mala gestió des de les regidories de mobilitat del Govern de la
Sra. Lloveras.

Aquestes alçades ja sabem que no podem canviar el passat, però si podem
adonar-nos que després de dos mesos de confinament, en el que el parc
automobilístic de la ciutat ha estat paralitzat es donen les condicions i
ara més, degut en gran part per la consciencia de la població per l’impacta
en la salut de la contaminació, per justificar l’aplicació de qualsevol
mesura de restricció del trànsit rodat. Es per això que nosaltres demanem
que aquesta vegada, es mantinguin totes les mesures que suposin disminuir
les emissions de contaminació ambiental, com són: la limitació de la
velocitat, l’expulsió del trànsit rodat dels centres urbans, el foment de
zones d’aparcament a les afores del nucli urbà, la recuperació d’àmplies
zones per a vianants, la inversió en transport públic i el foment de l’ús
de la bicicleta.