“CAP A UNA NOVA MOBILITAT POSTCONFINAMENT, La variant pam a pam” per Antoni Palacios

En aquest article Regidor de Mobilitat Sostenible i Projectes i Obres d'Espai Urbà de l'Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, Antonio Palacios, reflexiona sobre les mesures aplicades cap a la "nova normalitat" i explica quin és l'objectiu pel que es realitzaran les principals modificacions viàries a la ciutat els dies vinents

Imatge de la C-31 a l'alçada de Vilanova i la Geltrú. Foto: Antoni Palacios

Fase 0, desconfinament, pandèmia, estat d’alarma….

Amb una certa incredulitat, encara ara,després de més de 50 dies confinats, estem vivint uns moments, si més no, inoblidables.

No ho dubtem, ens en sortirem.

I no per les pèssimes gestions que aquest govern, centralitzant competències, està fent. Si no per la solidaritat de totes les persones i sobretot de les que treballen en un nou macro sector, batejat com “serveis essencials”.

Ara, ens diuen que mentre la tant preuada vacuna no arribi i es distribueixi (parlen de l’inici de l’estiu del proper 2021, en el millor dels casos) estarem immersos en una fase, anomenada per consens “NOVA NORMALITAT”. Tot plegat ens fa presagiar que aquesta “nova normalitat” ha vingut per quedar-se.

Una de les ultimes accions d’aquesta nova etapa, és que la pràctica de l’esport es faci dins el terme municipal i en horaris concrets. Això fa que els que practiquem ciclisme a Vilanova i la Geltrú, i que acostumàvem a fugir de les carreteres col·lapsades de la costa endinsant-nos entre les vinyes del Penedès, ens quedem ara, dins un terme municipal especialment petit.

Així hem descobert que la variant de la c31, que sempre hem evitat per la perillositat que comportava, esdevingui d’un dia per l’altra, via ciclista per excel·lència, amb un trànsit de vehicles pràcticament nul. Amb els seus 6 km que uneixen els termes de les poblacions veïnes Cubelles i Sitges i amb un certs desnivells adequats per a una activitat ciclistaja una mica exigent.

És una meravella pel sentits veure alguna llebre creuant, sentir la olor de la flor de Sant Joan, que amb aquestes calors ja treu el cap, sentir el piular dels ocells i respirar aire més o menys pur, i el més important saludar sense parar al gran nombre de ciclistes que, sempre individualment, deixen els seus esforços al damunt de la bicicleta, en un anar i tornar de 6 km.+ 6km.+ 6 km…, esgotant els horaris permesos i acabant de conèixer, pam a pam la variant.

El més sorprenent, és que l’únic que hem fet, entre tots,és disminuir dràsticamentl’ús dels vehicles a motor.

Així, entre tots, hem de fer nostra aquesta “nova normalitat” i tot i que és molt probable que en breu la variant deixarà de ser aquesta ruta ciclista idíl·lica, si que podem repensar la manera de moure’ns per la ciutat.

Des de l’inici d’aquest confinament les xifres d’emissions de la nostra ciutat han caigut en proporcions inimaginables només fa dos mesos. I ho notem quan ara per fi que podem sortir a passejar, no ens empassem els fums dels cotxes, o quan des de la finestra de la nostra habitació sentim el piular del ocells, i no el soroll dels motors de combustió dels vehicles.

En els propers dies, la nostra ciutat viurà uns canvis seguint l’estipulat en el BOE publicat aquest divendres 1 de maig, per garantir el distanciament entre les persones a l’espai urbà, facilitant la mobilitat als vianants i a les bicicletes, en aquest ordre. Mesures, que mentre s’executin poden causar molèsties puntuals.

Moltes d’aquestes mesures seran definitives i les consolidarem amb els temps, per fer de Vilanova i la Geltrú una ciutat més sostenible i amable amb les persones.

Esperem la comprensió de tothom.

Antoni Palacios Asensio

Regidor de Mobilitat Sostenible i Projectes i Obres d’Espai Urbà

Ajuntament de Vilanova i la Geltrú

Grup Junts x Catalunya