Durant la seva trajectòria professional, Guirado ha treballat amb 402 alumnes a qui s’han detectat altes capacitats (la majoria dels quals, un 95%, tenen un talent innat). Ara, per a aquest estudi, el psicòleg n’ha seleccionat una mostra de 100. Tots ells viuen arreu de les comarques gironines, al Maresme o als Vallesos.
D’entrada, l’estudi ja posa de relleu que els estereotips i els tòpics frenen la detecció d’infants amb altes capacitats. Primer, perquè com subratlla Guirado, “hi ha una clara tendència” a prioritzar més els nens per davant de les nenes. I segon, perquè els “mites” al voltant del sexe encara pesen (perquè es pressuposa que els nens seran millors en ciències i lògica, i les nenes en llenguatge).
L’estudi, però, trenca tòpics al voltant d’aquestes creences. “Contradiu les creences habituals sobre les habilitats associades a uns i altres”, afirma Guirado. I és que, segons recull l’informe, els nens són millors en comprensió verbal (llenguatge i vocabulari), mentre que les nenes sobresurten més en lògica (connectar idees), memòria i raonament.
“L’efecte Pigmalió”
Guirado destaca que aquests “mites” han portat a enfocar malament la manera com es tracten les altes capacitats. “És el que es coneix com a efecte Pigmalió; com que creiem que, per ser nens o nenes, sobresortiran més en determinades aptituds, estimulem i fomentem habilitats diferents en uns i altres”, precisa el director de l’observatori de la UNED.
L’estudi, a més, també posa una altra conclusió sobre la taula: que la detecció de les altes capacitats intel·lectuals es fa “tard i malament”. Tard, perquè la majoria es detecten quan els alumnes tenen 9 anys (és a dir, avançada la primària). I malament, perquè les escoles, “per manca de temps i de formació”, no poden atendre aquests alumnes de manera adequada.
Guirado assegura que aquest és un “problema greu” i, per això, a les conclusions de l’estudi ja proposa que és “clau” avançar l’edat mitjana de detecció fins als 6 anys. És a dir, que quan els alumnes cursin primer de primària, des de les escoles s’analitzi si tenen o no altes capacitats.
El psicòleg, subratlla, a més, que aquesta és l’edat adient per fer-ho, perquè també és quan el cervell “té més plasticitat i permet desenvolupar millor aquell potencial intel·lectual”. L’estudi també reclama que es doni formació adequada a mestres i professors per atendre millor aquests alumnes. “És una realitat que va a més i que no s’ha de defugir, perquè d’aquí també en depèn l’èxit o el fracàs escolar”, diu Guirado.
El director de l’observatori ja precisa, però, que encara hi ha molta feina a fer. I per exemplificar-ho, tira d’estadística. A Catalunya –explica- es calcula que un 15% dels alumnes tenen altes capacitats, però tan sols hi ha un ínfim 0,02% a qui se’ls hagin detectat.
L’Hospitalet ha fet cent anys com a ciutat i, com no podia ser d’una altra manera, les Festes de Primavera…
L'alcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, ha presidit aquest vespre la presentació de la 30a Fira del Vi de Falset al…
El Consell d'Administració de l'Empresa Municipal de Transports de Tarragona ha aprovat avui, 24 d'abril, les noves tarifes per a…
El món de les xarxes socials torna a plorar la mort d’una de les seves protagonistes. Vanessa Konopka, alemanya de 28…
El Port de Segur de Calafell acollirà aquest proper cap de setmana dues activitats de les més importants de l’any…
Nova campanya per promocionar les activitats de dinamització del Mercat del Carrilet que s'estrena coincidint amb el cicle de primavera.…
Esta web utiliza cookies.