La companyia gironina d’autocars TEISA i el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya han reforçat la connexió per carretera entre Girona i Amer, i ho fan multiplicant els serveis que uneixen ambdós municipis. Les millores s’han posat en marxa avui, 30 de juny, amb el principal objectiu de resoldre els problemes de capacitat que ha experimentat aquesta línia degut a l’augment sostingut de la demanda, sobretot en hores punta. En només tres anys s’ha registrat un increment del 35% i la previsió és finalitzar el 2025 amb prop de 400.000 viatgers. Durant tot el 2022, aquesta mateixa línia va registrar 288.596 usuaris, acostant-se a les xifres rècord de 2019, abans de patir una davallada causada pels efectes de la pandèmia de coronavirus. Amb l’actuació de TEISA i la Generalitat, a partir d’avui hi ha un total de 24 expedicions per sentit de dilluns a divendres feiners. Els nous trajectes s’han programat per atendre la demanda en les hores de major necessitat de mobilitat, sobretot per motius acadèmics i laborals, arribant a una freqüència de 30 minuts. Els serveis del cap de setmana també es milloraran, amb un increment de 7 expedicions els dissabtes i doblant les dels diumenges i festius.
Àlex Gilabert, director de TEISA, explica que “els últims anys, la xifra d’usuaris que fan el trajecte entre Girona i Amer ha augmentat de manera considerable. A mesura que els viatgers han anat a més, les línies s’han acabat omplint i això provocava situacions que calia resoldre. En alguns trajectes, no hi havia prou seients i la gent havia d’anar a peu. O fins i tot, algunes persones s’havien d’esperar al següent vehicle. Per això s’ha decidit actuar i oferir més serveis. D’aquesta manera, potenciem molt la mobilitat a l’àrea metropolitana de Girona, en poblacions com Bescanó, Anglès, La Cellera i Amer. I facilitem aquells trajectes que es fan, entre d’altres motius, per anar als instituts, per temes laborals o els desplaçaments universitaris”.
Amb la voluntat de donar més capacitat a la línia 152 s’ha incrementat un 60% el servei entre setmana. Dels 15 trajectes per sentit que hi havia fins ara, s’ha passat a tenir-ne 24 per cada sentit. El primer viatge surt de Girona a les 6 del matí i després d’un trajecte de 40 minuts arriba a Amer, abans de continuar el desplaçament fins a Olot. En el sentit contrari, el primer autobús amb sortida des d’Amer i destí a Girona es posa en funcionament a les 6:20 h. El darrer dels 24 desplaçaments del dia, alguns d’ells amb una freqüència de només 30 minuts, surt de Girona a les 9 del vespre, mentre que d’Amer es posa en marxa a les 20:40h. Aquest tram també incorpora millores els caps de setmana. Els dissabtes, el servei creix una mica més del 50%, amb 7 noves expedicions, passant a tenir-ne 10 per cada sentit. És els diumenges i festius quan es doblen els autobusos disponibles. També hi ha un total de 10 viatges per cada sentit, quan fins ara n’hi havia 6 en una direcció i 4 en l’altra.
El 2019 la línia que connecta Girona i Olot, passant per Amer, va arribar al màxim de viatgers registrat fins aleshores, abans que la xifra caigués l’any següent degut a la pandèmia. Posteriorment, el nombre de viatgers va augmentar de mica en mica fins que el 2022 se’n van comptabilitzar 288.596, sobretot gràcies als descomptes en les tarifes que s’havien aplicat aquell any. El 2023, l’increment va ser del 16% i es va arribar als 333.779 viatgers, mentre que el 2024 la xifra va ser de 368.343. Entre els mesos de gener i maig s’ha registrat un augment del 5% respecte l’any anterior i la perspectiva es que es tancarà el 2025 amb prop de 400.000 usuaris. D’aquesta manera, en només tres anys el volum de gent que ha utilitzat aquesta línia haurà crescut al voltant del 35%.
Aquesta és la primera millora que es posa en marxa del Pla de Mobilitat Supramunicipal de l’Àrea Urbana de Girona, que estan elaborant diferents municipis amb la coordinació de l’ATM de Girona. La posada en funcionament dels nous serveis es finança amb fons procedents del Fons Climàtic de la Generalitat, dotat amb el 50% dels ingressos obtinguts amb l’impost sobre les emissions de CO2 dels vehicles de tracció mecànica i el 20% de la recaptació de l’impost sobre les instal·lacions que incideixen en el medi ambient.
TEISA, una flota de 320 vehicles i presència a gairebé tot el territori gironí i part del barceloní
TEISA (Transports Elèctrics Interurbans S.A.) va néixer a Banyoles el 13 de març de 1920 a partir d’una iniciativa empresarial singular i innovadora fa més de 100 anys. En els seus inicis, va posar en funcionament dos òmnibus elèctrics que s’impulsaven per bateries que es recarregaven mitjançant l’energia nocturna sobrera de centrals hidroelèctriques del Pla de l’Estany.
A dia d’avui, més d’un segle més tard, TEISA compta amb una flota de 320 autocars, minibusos i taxis que cobreixen nombroses línies de transport regular i a la demanda, i amb més d’un centenar de rutes escolars, de treballadors/es i de transport adaptat. També ofereix serveis turístics i excursions d’àmbit nacional i circuits internacionals en autocar. L’empresa ocupa a 500 persones entre conductors, acompanyants de transport escolar, mecànics, gent de taquilles i personal d’administració. Actualment és present a gairebé tot el territori gironí i part del barceloní. Dona servei a Girona, Banyoles, Olot, Sant Feliu de Guíxols, Ripoll, Camprodon, Puigcerdà, Figueres, La Jonquera, Santa Coloma de Farners, Sant Hilari Sacalm, Sant Celoni, Vic i Barcelona, entre d’altres poblacions.