Un projecte liderat pel grup de recerca LIBERI de la Universitat de Girona (UdG) ha estat seleccionat com un dels 16 guanyadors de la Social Research Call 2024 de la Fundació La Caixa. Aquesta convocatòria anual, en la qual es van presentar 428 propostes, promou el coneixement a través de la identificació de reptes que ha d’afrontar la societat mitjançant estudis basats en dades quantitatives.
El projecte SIS Mirades té com a objectiu conèixer el benestar, les necessitats i les aspiracions dels infants i adolescents que participen en els Serveis d’Intervenció Socioeducativa (SIS) i Centres Oberts (CO) de Catalunya. La iniciativa neix amb l’ànim d’aportar reflexions i propostes per a la pràctica socioeducativa i la política pública.
Per tal de poder comprendre la realitat que viuen aquests joves, el personal investigador del projecte es basarà en les dades obtingudes a través d’una mostra representativa de 2.000 d’infants i adolescents catalans d’entre 9 i 17 anys i de 100 professionals d’aquests serveis socioeducatius.
Durant els dos anys de durada del projecte, es treballarà conjuntament amb quatre grups d’experts formats per infants i adolescents per tal d’elaborar els instruments, analitzar i discutir els resultats i fer propostes que orientin la pràctica socioeducativa i la política pública. La investigació rebrà l’assessorament per part d’un consell assessor format per deu agents clau coneixedors dels serveis i un altre format per acadèmics internacionals.
La recerca, dotada amb 115.000 € per part de l’Observatori Social de la Fundació La Caixa, s’ha iniciat el passat novembre i finalitzarà l’octubre del 2026. Carme Montserrat i Edgar Iglesias són els investigadors principals d’aquest projecte de LIBERI que compta amb la col·laboració de la Secretaria d’Infància, Adolescència i Joventut de la Generalitat de Catalunya.