Els usuaris d’Avant a Girona demanen a Renfe que recuperi les freqüències prèvies a la pandèmia

L'empresa manté que els trens tenen una ocupació inferior al 50% i no hi ha prou demanda per posar més combois

Els usuaris del tren Avant de la línia de Figueres, Girona i Barcelona han reiterat les seves peticions a Renfe perquè recuperin les mateixes freqüències que hi havia abans del confinament. Segons alguns usuaris, a dia d’avui tan sols hi ha la meitat dels trens d’alta velocitat que uneixen Figueres i Girona amb Barcelona.

Per la seva banda, l’empresa ha recordat que els trens actuals tenen una ocupació inferior al 50% i per això no es plantegen recuperar els serveis fins que no hi hagi més viatgers que l’agafin. Una de les viatgeres, Patrícia Pérez, ha assegurat que “la demanda actual no reflexa la realitat” perquè la gent “no es planteja agafar el tren i va en cotxe”.

Els usuaris de la línia d’alta velocitat de Figueres-Girona-Barcelona estan en peu de guerra amb Renfe per la poca oferta de trens Avant que hi ha els dies feiners. Es tracta d’un conjunt d’usuaris que abans del confinament cada dia agafava el tren per anar a Barcelona a treballar. Amb el confinament, l’empresa va reduir el nombre de trens diaris i poc a poc n’ha anat recuperant algun a mesura que s’avançava en el desconfinament.

Els viatgers, però, han reiterat les seves peticions per recuperar les mateixes freqüències que hi havia abans de la pandèmia. Una de les usuàries de la línia, Patrícia Pérez, ha assegurat que la manca de trens és “molt greu” ja que obliga als treballadors a buscar altres mètodes de transport per anar a treballar. Una de les alternatives és agafar un tren Mitja Distància (MD). Pérez, però, ha afirmat que “si has d’agafar dos MD són dues hores més al dia” de trajecte.

Per la seva banda, Renfe ha respost als usuaris que no afegiran més trens fins que no augmenti la demanda. Segons la companyia, actualment els combois tenen una ocupació mitjana inferior al 50%. Segons el portaveu de la companyia, Antonio Carmona, el fet que molts treballadors optin per la modalitat del teletreball ha afectat a les necessitats de mobilitat i, per tant, hi ha menys gent que ha d’agafar el tren cada dia. “Som els primers que volem posar els trens a la via” ha afegit Carmona “però la demanda ens ha d’acompanyar”.

Tot i això, Patrícia Pérez creu que “la demanda actual no reflexa la realitat” perquè la gent “no es planteja agafar el tren i va en cotxe”. Aquesta usuària ha lamentat que aquesta opció és “just el que es desaconsella” per evitar contagis. Per això, Pérez ha aprofitat per “demanar ajuda als serveis públics per conciliar la tornada a la normalitat”. La usuària creu que “no seria un drama econòmic” per a la companyia tenir més trens d’alta velocitat.

Per això ha proposat “fer una prova” per recuperar uns dies les mateixes freqüències i estudiar quina resposta té per part del públic. També ha aprofitat per recordar que “no podem demanar que els posin tots”, però sí que insisteix en què la davallada és “molt dràstica”. Pérez ha enfocat concretament a la manca de trens d’alta velocitat a la tarda, on entre les tres i les set de la tarda “només hi ha dos trens”. Per això ha demanat a la companyia que combini trens convencionals amb d’alta velocitat.

A més, Patrícia Pérez ha recordat que pels viatgers de Figueres no és possible anar amb Avant i tornar amb Mitja Distància, ja que surten d’estacions diferents (una és a Vilafant i l’altra al centre de la ciutat). Això també complica la mobilitat dels treballadors.

Per la seva banda, el portaveu de Renfe, Antonio Carmona, ha reiterat que l’empresa té “un conjunt d’estudis i indicadors” que els mostren quina és la demanda que hi hauria de cada tren. Per això considera que si els indicadors milloren, hi haurà més trens.

De fet, Carmona ha recordat que a mitjans d’estiu ja van incorporar un nou tren a primera hora.”Una cosa portarà a l’altra”, ha avançat Carmona. Per això creu que poc es va “recuperant la mobilitat” i a mesura que hi hagi més passatgers es tornaran a recuperar els horaris habituals.