El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible ha licitat un contracte per a la conservació de 85 quilòmetres de carreteres de les comarques de Girona. En concret, es treballarà a l’N-260, l’N-152, l’N-154 i l’N-155.
L’objectiu és poder mantenir unes bones condicions de conducció i seguretat, alhora que es promouran accions per reduir les emissions i millorar l’eficiència energètica. El contracte, que té un pressupost de 8,5 milions d’euros (MEUR) i que preveu una durada de tres anys, incorpora plecs especials que obliga a les empreses que vulguin optar a la concessió a incloure el càlcul de la petjada de carboni que deixaran a cadascun dels trams.
A banda, les ofertes també hauran d’incorporar un pla de descarbonització en els sis primers mesos de contracte, amb mesures de compensació, per tal d’aconseguir un balanç neutre al cap de cinc anys de l’inici del contracte. De fet, tot i que els treballs es preveuen pels tres anys vinents, es contemplen dues possibles pròrrogues de dos anys i nou mesos respectivament. La compensació que hauran de preveure les empreses que aspirin a través de les seves ofertes es farà a través d’un pla que caldrà incloure en els criteris de valoració.
Aquestes mesures d’estalvi energètic busquen la reducció de les 71.640 tones de CO₂ anuals que són el que genera el manteniment de la xarxa de carreteres de l’Estat, segons els càlculs de la Direcció General de Carreteres (DGT).
L’objectiu del model de conservació de carreteres és oferir un servei integral de mobilitat, millorar l’estat de la carretera i l’optimització de recursos. Tot plegat per poder donar les millors condicions de circulació i seguretat possibles a l’usuari. Això inclou, entre d’altres la conservació dels trams de carreteres, però també d’altres accions com l’elaboració d’estudis de seguretat viària.