Jaume Dulsat: “Augmentarem l’espai per a les terrasses durant la temporada turística”

Entrevista a l'alcalde de Lloret de Mar

Jaume Dulsat, alcalde de Lloret de Mar. CEDIDA

Com ha viscut aquest primer any i mig de mandat aquest nou govern, després de les diverses complicacions que hi ha hagut a conseqüència de les catàstrofes naturals i d’aquesta pandèmia envers la salut pública?

Ha estat un primer any i mig molt complicat; ja que, a banda de les dues circumstàncies que estem enumerant, també hi va haver un virus informàtic que ens va fer estar entre uns 30 i 40 dies sense sistema informàtic a l’Administració.

Ara mateix estem molt concentrats en reprendre el turisme i volem que el procés de vacunació es faci de forma ràpida per tal que els turistes puguin venir a Lloret i veure que aquí estan segurs. Nosaltres vivim de l’economia productiva turística.

Quina despesa ha suposat per part de l’Ajuntament o administracions públiques?

Puc dir que ens hem gastat un milió d’euros en desperfectes pel temporal Glòria. Hem arreglat el passeig, rieres… Si parlem de la Covid-19 és molt més difícil saber amb exactitud quina despesa ens suposarà, ja que encara hi estem immersos. En aquest cas podem parlar d’una xifra que està viva!!! Durant el confinament de l’any passat vam perdre mig milió de turistes entre el mes de març i el mes de juny.

Hem de pensar que Lloret té una temporalitat turística llarga i això ens perjudica moltíssim; ja que la nostra economia depèn, en gran part, de la promoció turística del municipi. També hem de pensar que som un referent en celebracions de campionats de l’àmbit esportiu i la situació actual ens priva de poder organitzar tot el que voldríem. Això perjudica directament els nostres ingressos com Administració, ja que no podem obtenir ingressos directes a través dels pàrquings públics, per exemple.

Ens agradaria saber quines són les dades actuals sobre la pandèmia sanitària i quines mesures de contenció s’estan prenent actualment per tal de contenir la Covid-19 a Lloret?

Actualment tenim unes 11 classes confinades; fa dues setmanes enrere no en teníem cap. Això ha suposat haver de prendre certes mesures restrictives. Tot i això, hem de pensar que la Covid-19 puja i baixa quan hi ha una certa relaxació. I actualment, aquesta relaxació és evident per part de la població i ara estem engegant una campanya a través de les xarxes socials per tal de fer entendre als veïns que no es poden relaxar perquè ens hi juguem tota l’economia de la temporada. A partir del mes de juny comença la nostra temporada i esperem que la gent compleixi per tal d’aconseguir una millora en l’àmbit turístic.

Com han reaccionat els vilatans a les noves mesures extraordinàries presses pel seu govern?

La gent ha reaccionat molt bé i la policia local ha estat molt proactiva per tal de complir amb un confinament exemplar. Les labors de la policia han estat controlar la normativa, informar els vilatans i ser taxatius quan pertocava. Des dels inicis de la pandèmia fins a dia d’avui ja s’han sancionat a 2.800 persones per infraccions per incompliment de la normativa Covid-19 a Lloret de Mar. Aquestes sancions han estat tant per persones cíviques com per locals que no complien amb la normativa.

Quins objectius tenien marcats pel passat any 2020? S’han pogut dur a terme totes les actuacions de millora que tenien pensat executar?

Òbviament, no hem pogut executar els objectius que teníem marcats pel 2020. La Covid-19 ha estat un tsunami que ens ha passat per sobre. El pressupost del 2020 es va aprovar el desembre de 2019 i hem hagut de deixar d’actuar en activitats del sector turístic, promoció i cultura i hem dedicat aquests diners en afers socials per tal d’ajudar als veïns amb tot el que hem pogut: millores a la via pública, compra d’habitatge social, alimentació…

Com preveuen que serà aquest estiu? Quines actuacions, mesures i plans tenen pensats per tal d’aconseguir una recuperació econòmica factible i per tal d’atraure al turisme nacional?

La previsió d’aquest estiu dependrà de si la vacunació esta feta. Les autoritats pertinents i la conselleria tenen com a objectiu prioritari la vacunació. A finals d’agost s’espera que entre un 70 i un 80% de la població lloretenca estigui vacunada.

Volem portar aquest missatge a fora de Lloret; ja que, a finals de maig i inicis de juny podríem recuperar un 70 % de temporada alta del 2019.

Lloret és la primera destinació turística que va sectoritzar les platges, va tallar vies de la zona pública i va concedir ajudes extraordinàries durant la desescalada de l’any passat. Tenim un control exhaustiu d’aforament a les platges i a les cales i ho tenim sectoritzat per tres categories: famílies, adults i sèniors.

A part d’aquestes mesures vam fer i seguirem fent una formació al sector professional de la població per tal d’afrontar la pandèmia amb seguretat. L’any passat més de 8.000 treballadors de Lloret van fer formacions dins els seus àmbits, per tal de saber com tractar a la gent i com fer complir els protocols de la Covid-19.

El nostre turista principal és el de proximitat; el de Catalunya. A continuació el segueix el francés i després ja passem al de l’àmbit nacional, britànic, alemany, rus…

Quin pla d’actuació tenen pensat pel 2021′

Tornarem a sectoritzar les platges,seguirem amb la formació per tots els empresaris i farem diverses accions a la via pública, com per exemple, augmentar l’espai per a les terrasses durant la temporada turística.

Hem rebut bones crítiques sobre el nostre pla de desescalada. Ara el que cal és la vacunació per tal d’immunitzar-nos.

Quin missatge vol transmetre als habitants de Lloret per aquest 2021?

Ho estem fent molt bé, però això no s’ha acabat. La nostra economia es basa en la temporada turística i entenem que la fatiga pandèmica ens pugui sobrepassar; però hem de fer l’últim esforç, per tal de fer una vacunació massiva i arribar al mes de juny amb les millors mesures possibles. Esperem que en breu, tothom es pugui tornar a guanyar la vida com el 2019.