Els càmpings gironins obren 215 dies a l'any de mitjana, una xifra que ha crescut un 21,5% en els últims deu anys. Així ho remarca un estudi presentat aquest dijous al matí al congrés Girocàmping PRO, organitzat per l'Associació de Càmpings de Girona. Aquest any ja hi ha un 23% dels establiments que obrirà més de nou mesos i dotze d'ells ho faran els 365 dies de l'any. El president de l'associació, Miquel Gotanegra, destaca l'aposta del sector per la desestacionalització que li ha permès aconseguir estades d'entre cinc i sis nits, de mitjana, en els mesos fora de temporada. Això permet convertir els càmpings en un model turístic més sostenible perquè la petjada de carboni és una tercera part inferior que en altres allotjaments.
Aquest dijous s'ha celebrat la 7a edició del Girocàmping PRO, el congrés del càmping que organitza anualment l'Associació de Càmpings de Girona, a l'auditori Espai Ter de Torroella de Montgrí (Baix Empordà). En la trobada del sector s'han presentat dades sobre la desestacionalització dels establiments. Aquest estudi elaborat per BM Consultors i encarregat per la mateixa associació destaca l'aposta que han fet les empreses per obrir més enllà dels mesos d'estiu.
En concret, la mitjana de dies anuals que els càmpings obren a la demarcació és de 215 i això suposa un creixement del 21,5% en comparació amb el 2015. Per altra banda, ja hi ha un 23% dels càmpings que obre, com a mínim, nou mesos a l'any (un 100% més que fa deu anys) i el nombre d'empreses que opta per no tancar ha pujat un 33%, arribant a dotze aquest 2025. Es manté estable el nombre de càmpings que obre un mínim de sis mesos anuals, que suposa el 60% dels establiments gironins.
Malgrat tot, el president de l'Associació de Càmpings de Girona, Miquel Gotanegra, destaca que el més important és la "fidelització" del públic fora de la temporada d'estiu. Gotanegra ha detallat que durant els tres mesos de temporada alta tenen unes estades mitjanes de 7,41 nits i fora de temporada les estades estan entre les 5 i les 6 nits. "Això vol dir que aconseguim més nits amb el mateix nombre de turistes", assegura Miquel Gotanegra.
Menys petjada de carboni
Aquest fet permet reduir la petjada de carboni i garantir que el sector del càmping sigui més sostenible en comparació amb altres allotjaments. Com que les estades són més llargues, hi ha menys desplaçaments dels turistes fins als allotjaments i això redueix l'impacte ambiental dels turistes. De fet, Gotanegra detalla que la petjada de carboni dels càmpings "és una tercera part" en comparació amb altres tipus d'allotjaments. Ara, Gotanegra demana a les administracions que també apostin per aquesta desestacionalització amb dinamització dels espais, els aparcaments en parcs naturals o allargant la temporada de bany amb servei de socorristes.
Una altra dada que posa de manifest l'estudi és que el sector del càmping dona feina a 7.100 persones a la Costa Brava, fet que suposa que hi ha 413 turistes per cada empleat. Aquesta ràtio contrasta amb els 705 treballadors per turista que hi ha en càmpings de Tarragona o els 1.972 de Lleida. Per a Gotanegra, el fet de tenir una "plantilla estable" al llarg de tot l'any permet tenir aquestes ràtios de treballadors. Això es deu al fet que els establiments ofereixen més serveis com ara animació o tractaments de massatges fora de temporada perquè el volum de negoci els permet fer-ho.
Per últim, l'estudi remarca l'impacte econòmic dels càmpings en determinats municipis gironins. Destaca el cas de Blanes (Selva) amb 91 milions d'euros el 2024, amb un creixement del 46% en els mesos de fora de temporada al llarg de l'última dècada, o Castelló d'Empúries amb 88 milions d'euros i un creixement del 20% en l'impacte generat fora de la temporada d'estiu.
Fundació
L'Associació de Càmpings de Girona ha anunciat que al llarg d'aquest exercici formalitzaran la creació d'una fundació per a entitats del sector social del territori. Miquel Gotanegra ha insistit que "un dels grans actius" que té Girona és el territori i el seu paisatge i per això ara volen contribuir-hi participant en determinats projectes. "Volem posar-hi el nostre granet de sorra", ha conclòs Miquel Gotanegra.
El president ha destacat la creació de la fundació com un dels reptes que tindrà l'associació en els primers mesos, conjuntament amb el foment del turisme fora de temporada. "Hem de seguir captant i promocionant el càmping gironí fora dels mesos d'estiu", ha explicat Gotanegra. Per altra banda, treballen en buscar una línia de subvencions per part del sector públic per fomentar l'aplicació del model 'Smart Camp', el projecte de càmpings intel·ligents que ha desenvolupat l'associació i que ha finalitzat satisfactòriament la prova pilot en les últimes setmanes.