Dimarts, 19 de març de 2024
És notícia

Blanes engega el 14è Projecte Rossinyol

Avatar photo

Hi participen 26 alumnes de centres blanencs i la Universitat de Girona

El vespre d’aquest passat divendres la Sala de Plens de l’Ajuntament de Blanes va allotjar un acte que des de fa 14 anys s’ha celebrat puntual a la seva cita, inclús coincidint amb la COVID, quan es va fer en format telemàtic. En aquesta ocasió, per segon any consecutiu, l’esdeveniment va tornar a ser presencial, amb tot el que significa poder conèixer en viu i en directe les parelles de mentors i mentorats.

 

Es tracta del ‘Projecte Rossinyol’, que sempre sol començar pels volts de finals del mes de novembre amb l’acte de presentació on es coneixen els seus integrants. No és estrany que una ciutat com Blanes, terra d’acollida i on conflueixen diferents cultures i llengües que conviuen perquè flueixi l’intercanvi de coneixements i costums, sigui un dels municipis on l’experiència sempre s’ha valorat de manera positiva, amb molt bons resultats.

 

Amb l’objectiu d’enriquir-se mútuament cultural i socialment, va néixer fa uns quants anys el Projecte Rossinyol, amb el qual col·labora l’Ajuntament de Blanes, a través de la Universitat de Girona.

L’acte de presentació el van encapçalar l’alcalde de Blanes, Àngel Canosa, acompanyat de la tinenta d’alcalde de l’Àrea de Nova Ciutadania i Solidaritat, Marina Vall·llosada.

 

També van participar-hi regidors i regidores del consistori, la Tècnica de Polítiques Migratòries del Servei de Primera Acollida d’Acció Social, Nuria Lavado i Alexandra Muñoz, de la mateixa àrea; així com responsables dels centres educatius i familiars dels i les escolars mentorades i mentorats.

 

Es va tractar, per tant, d’una jornada de coneixences, de primeres impressions i per contactar les dues persones que durant els pròxims mesos tindran trobades periòdiques.

 

Un total de 26 nois i noies participen en el 14è Projecte Rossinyol

Aquest curs 2022-2023 participen en el ‘Projecte Rossinyol’ un total de 26 nois i noies dividits en 13 parelles. Els mentorats i mentoradestenen entre 9 i 14 anys, i estudien en 6 centres educatius blanencs d’ensenyament públic primari i secundari.

Són l’Escola Quatre Vents, l’Escola Carles Faust, l’Escola Joaquim Ruyra, l’Escola Mossèn Joan Batlle, l’Escola Napoleó Soliva i l’Institut Serrallarga.

 

Les famílies dels nois i noies que participen en el projecte provenen de diferents països africans, sud-americans i europeus: Argentina, Marroc, Colòmbia, Ucraïna, Gàmbia, Uruguai i la República Dominicana.

La majoria van arribar a Blanes entre finals de l’any 2020 i el setembre d’aquest 2022 els més recents, tot i que també n’hi ha que són de segona generació de famílies migrades. Quant als estudis que fan, van des de quart de primària fins a segon d’ESO.

 

Per la seva banda, els mentors i mentores viuen majoritàriament a Blanes, o bé en poblacions veïnes com Calella, Pineda, o Tordera, i estudien diverses carreres a la Universitat de Girona.

Així, s’hi inclouen Publicitat, diferents especialitats d’Educació Social, Educació Infantil, Publicitat i Relacions Públiques, Pedagogia, Biologia i Turisme.

Totes i tots dominen més d’una llengua (català i castellà), anglès –en la majoria dels casos-, o bé alemany, búlgar i rus.

 

La presentació es va encetar amb la benvinguda a tothom a càrrec d’Àngel Canosa i Marina Vall·llosada. Després es va donar pas a la part més esperada per les parelles: conèixer-se mútuament, tot i que ahir va haver-hi alguns i algunes de les integrants que no van poder assistir-hi.

Cadascun dels integrants presents a la sala es van anar presentant, i posteriorment se’ls va anunciar els integrants de cada parella, que va posar per una primera fotografia de record. L’acte es va tancar amb una fotografia de grup amb la participació de tots els assistents, així com amb l’intercanvi de telèfons i concrecions de primeres cites per anar-se coneixent.

 

Integració cultural, social i lingüística dels alumnes nouvinguts

L’objectiu del Projecte Rossinyol és afavorir la integració cultural, social i lingüística dels alumnes nouvinguts, així com que la Universitat de Girona i el conjunt d’institucions que hi participen contribueixin a la sensibilització entorn de la igualtat i la inclusió social dels nens i nenes.

En l’àmbit internacional, l’experiència es desenvolupa a una xarxa d’universitats europees basada en la relació entre mentors (estudiants universitaris voluntaris) i mentorats (alumnes d’origen estranger).

 

La finalitat és accelerar el procés d’integració dels escolars en el municipi, i cada any augmenta el nombre d’universitats que participen en el projecte a escala global, així com els infants en mentoria.

Les arrels del Projecte Rossinyol cal anar a buscar-les a Israel on, a mitjans dels anys 70, es va establir un programa nacional de tutoria per a escolars en situacions desfavorides que duia per nom Perach Project.

 

Una de les principals raons que va empènyer ara fa 14 anys a què la Universitat de Girona s’adrecés a l’Ajuntament de Blanes perquè es dugués a terme l’experiència és perquè es tracta d’una de les poblacions de la demarcació gironina amb un rellevant percentatge de ciutadans d’origen forà. Això fa que la vila sigui un dels municipis més adients perquè s’hi faci el Projecte Rossinyol.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Reus Promoció col·labora en l’exposició «Meet Gaudí»

Notícia següent

El CineClub La Seu, un dels cineclubs en actiu més veterans de Catalunya

Notícies relacionades