L’Ajuntament de Banyoles presenta demà el llibre Recs: Banyoles i l’aigua que repassa la història de la ciutat vinculada a l’aigua. El llibre, el número 25 de la col·lecció Quaderns de Banyoles, està escrit pel socioecòleg Ramon Folch i és el llibre-catàleg de l’exposició que, amb el mateix títol, es pot veure a l’Espai Expositiu Municipal Can Tarradas. La presentació es farà demà dissabte 22 d’abril a les 12 del migdia al Museu Darder.
Recs: Banyoles i l’aigua parla de dotze segles de cultura hidràulica de Banyoles i ofereix un recorregut pel camí multisecular d’ordenació territorial i urbana que ha propiciat el sistema de recs de Banyoles construït a partir del segle IX. A la ciutat, hi ha 33 quilòmetres de recs, alguns soterrats, altres a l’aire lliure. Al llarg de la història de la ciutat, els recs han estat els motors de l’activitat banyolina, movent fargues i molins, fent possible l’activitat dels blanquers i pelleters, paraires i teixidors, paperers i polvorers, pagesos i hortolans. A més, els recs han permès també la socialització i el lleure al voltant de safareigs i racons gratificants.
Recs: Banyoles i l’aigua és el llibre-catàleg de l’exposició que, amb el mateix títol, es pot veure a l’Espai Expositiu Municipal Can Tarradas. Com a l’exposició, el llibre s’estructura a través de set grans blocs: Un gran mullader; Carolingis, monjos i jurats; L’aigua encaminada; L’aigua fèrtil; L’aigua feinera; L’aigua riallera; i Tornen els recs!.
A través d’aquests set grans blocs, s’explica l’estany i la seva geologia; el monestir i la propietat de les aigües de l’estany; la construcció dels recs, els múltiples usos agrícoles, industrials o de lleure que s’han fet dels recs al llarg de la història; o la recuperació que s’ha fet en els darrers anys dels recs per retornar-los al paisatge urbà.