Viladecans millora la comunicació escrita amb la ciutadania gràcies al projecte Testers

Els participants proposen un llenguatge més clar, concís i visual en les cartes municipals per facilitar la comprensió

23 d'octubre de 2025 a les 17:09h

Una vintena de ciutadans i ciutadanes de Viladecans van participar ahir, 22 d’octubre, en la quarta reunió del projecte “Testers” (provadors) per millorar el model municipal d’atenció ciutadana. La sessió es va dedicar a la comunicació escrita de l’Ajuntament amb la ciutadania. Els testers van tenir l’oportunitat d’analitzar cartes que diversos departaments municipals envien als domicilis, amb la finalitat de comprovar si el seu missatge és entenedor. Les conclusions a les quals van arribar és que les comunicacions escrites haurien de ser més clares i senzilles, atès que el llenguatge administratiu que sovint s’utilitza pot ser poc entenedor.

L’ús de conceptes tècnics —sobretot en àmbits de gestió urbanística—, la cita de lleis amb tota la seva nomenclatura, la proliferació de sigles o la llargària dels textos, amb abundància de perífrasis i frases subordinades, van ser detectades en moltes de les cartes estudiades. Davant d’aquests problemes, els testers van proposar l’ús d’un llenguatge més concís, concret, clar i inclusiu. També van demanar menys formalitat i l’ús de recursos comunicatius que ajudin al bon enteniment, com pictogrames, fotos o codis QR que puguin dirigir al lector a arxius PowerPoint o documents explicatius. Igualment, es va demanar que les comunicacions municipals siguin bilingües.

D’aquestes conclusions s’extraurà una proposta de plantilla de carta, més visual i entenedora, que hauran de fer servir els diversos serveis municipals quan comuniquen a la ciutadania.

La iniciativa per “posar a prova” els serveis municipals s’inscriu en la transformació del model d’atenció als viladecanencs i viladecanenques, més de tu a tu. El projecte Testers va començar el setembre del 2024. Des de llavors s’han celebrat quatre sessions d’anàlisi, dedicades a la millora de la Seu Electrònica, de l’aplicació per a mòbils Viladecans&Tu, el projecte de nova web municipal i la d’ahir, centrada en la comunicació escrita municipal. De les propostes de millora aportades a les tres primeres sessions pels testers, l’Ajuntament ha pogut implementar el 80%.

Testers demana la col·laboració, l’experiència i l’opinió dels viladecanencs i viladecanenques per ajudar l’Ajuntament, de forma puntual i voluntària, a millorar els serveis públics posant-los a prova. Ara per ara ja s’hi han inscrit unes 200 persones entre els dinou i els 76 anys i de tots els nivells educatius. Tota la ciutadania està convidada a formar part del projecte de testatge dels serveis municipals.