Viladecans s’afegeix a la Setmana Zero Abandonament Escolar, iniciativa de la Fundació Bofill que se celebra a tot Catalunya des d’avui i fins al dilluns 27 d’octubre sota el lema “Per un país que no abandona”. Més de 60 entitats i ajuntaments s’uneixen contra la xacra de l’abandonament prematur dels estudis, que trenca els futurs de molts joves a Catalunya i es manté, amb un 13,7 %, als nivells alts de la Unió Europea. En aquest objectiu destaca Viladecans, que té com a missió estratègica de ciutat la lluita contra l’abandonament escolar i que ha estat fins aquest any la ciutat coordinadora de la RECE (Xarxa Estatal de Ciutats Educadores).
La Setmana consisteix en la realització de tallers, seminaris, xerrades, visites i activitats formatives, adaptades a les realitats i necessitats del diferents municipis. Les activitats que es duen a terme a Viladecans són: Ocupa’t en línia 20/10 i Descobreix el teu camí. Portes obertes a l’Escola de Noves Oportunitats de Viladecans, que se celebrarà demà, 21 d’octubre.
La primera activitat és una sessió pràctica adreçada a joves participants dels Programes de Formació i Inserció (PFI), centrada a oferir eines i recursos útils per afrontar el procés de recerca de feina i conèixer millor el mercat laboral. A través de casos pràctics i l’intercanvi d’experiències, l’alumnat pot resoldre dubtes, compartir inquietuds i preparar-se de manera més efectiva per a la seva futura inserció professional.
Pel que fa a la segona activitat, es tracta d’una ruta per les aules de l’Escola de Noves Oportunitats de Viladecans en què els alumnes presenten i comparteixen les seves formacions i fan una petita exhibició. L’Escola de Noves Oportunitats és un nou model metodològic per afavorir l’equitat educativa i la igualtat d’oportunitats dels joves de la ciutat, amb l’objectiu de restaurar la seva confiança per reprendre el seu itinerari educatiu i professional. Està pensada per a joves d’entre 16 i 24 anys que no han superat el Graduat en Educació Secundària Obligatòria, han abandonat els estudis o es troben desorientats. Per solucionar aquestes situacions, posa en marxa itineraris educatius i formatius personalitzats a través de metodologies pedagògiques innovadores, entorns d’aprenentatge flexibles, modulars i basats en la diversitat per a l’èxit educatiu o laboral, o ambdós. Acompanya, orienta i forma als joves en el seu viatge per descobrir què és el que els agrada fer, construir el seu camí, assolir els seus reptes, continuar estudiant, començar a treballar i treure el millor d’ells.
L’abandonament escolar no és només un percentatge o un nombre abstracte. A la Setmana Zero Abandonament els i les joves catalanes alçaran la veu per explicar com viuen els obstacles per continuar estudiant i demanar compromisos concrets perquè ningú no hagi de renunciar al seu futur. Ho faran en diverses activitats que, entre d’altres, els portaran a escriure cartes personalitzades adreçades a tots els diputats i diputades del país, que es faran arribar al Parlament de Catalunya al final de la setmana. L’objectiu és deixar clar que l’absència d’una política transversal, seriosa i coordinada impacta en múltiples històries vitals que condicionen el seu futur i el de tota la societat, així com demanar un compromís explícit dels representants públics per fer possible una estratègia de país contra l’abandonament escolar prematur.
La Plataforma Zero Abandonament l’impulsa des de fa dos anys la Fundació Bofill i aplega 130 municipis i 54 entitats d’arreu del país. Treballa per reduir l'abandonament escolar prematur a Catalunya reunint ajuntaments, centres educatius, famílies i entitats socials per establir una estratègia integral a nivell local i comunitari. L'objectiu principal de la plataforma és crear un sistema educatiu inclusiu, col·laboratiu i coordinat, que garanteixi oportunitats per a tothom, combatent factors com la manca de suport, les barreres econòmiques i la desorientació en la transició educativa i laboral.
Una Missió Estratègica 2030 per a Viladecans
Per a Viladecans, l’abandonament escolar 0 és tan important que l’ha convertit en una de les seves dues missions estratègiques de cara al 2030. L’altra és ser una ciutat climàticament neutra. L’Ajuntament i les entitats de la ciutat volen fer de la ciutat una escola, on tots els espais urbans, ciutadania i actors eduquin, aprenguin i col·laborin en construir una educació equitativa, innovadora i preparada per escenaris incerts i canviants, que doni resposta a la diversitat de necessitats de joves i infants, que treballi per aconseguir l’abandonament escolar 0 al 2030 i on el 100 % dels viladecanencs i viladecanenques nascuts a partir del 2015 assoleixin com a mínim, els estudis postobligatoris. Els objectius inclouen donar a conèixer la missió, proporcionar una plataforma d’intercanvi d’experiències entre ciutats, i aprofundir en el concepte de ciutat educadora.
Aquesta idea va ser la protagonista de la 17a Trobada de la Xarxa Estatal de Ciutats Educadores (RECE), celebrada a Viladecans de l’1 al 3 d’octubre, que va tancar tres dies de presentacions de projectes, reflexions i debats amb la conclusió general de que les administracions locals tenen un paper principal en la lluita contra l’abandonament escolar. La trobada va tenir la presència de la ministra d’Educació, Formació Professional i Esports, Pilar Alegría; la consellera d’Educació, Esther Niubó; la presidenta de la Diputació de Barcelona, Lluïsa Moret, i l’alcaldessa Olga Morales.
La RECE és una iniciativa que agrupa 239 ciutats d’Espanya amb l’objectiu de promoure la col·laboració i l’intercanvi d’experiències en el camp de l’educació. Aquesta xarxa de #CiudadesEducadoras fomenta un model de ciutat en què l’educació es considera un element essencial per al desenvolupament integral dels seus habitants. Des que Viladecans es va adherir a la Carta de Ciutats Educadores fa més de trenta anys, la ciutat ha participat activament en diverses xarxes educadores, tant en l’àmbit estatal com internacional.