Viladecans inicia el curs que desenvolupa els projectes de smarts classrooms i millora dels entorns escolars

Avatar photo

Les escoles de Viladecans mantindran enguany el mateix nombre de grups a les escoles amb relació a l’any anterior, tot i la baixada de la natalitat, que ha fet que les peticions per entrar per primer cop a escola, a Infantil 3, hagi baixat un 8,5 % aquest curs. El 92 % d’alumnes que accediran a un nou centre ho faran en la primera opció sol·licitada. Prop de 12.000 alumnes de tots els nivells retornen al setembre als centres educatius, que recuperen la vitalitat que l’estiu atura cada any.

Més enllà dels números, el curs destaca per l’inici de diferents actuacions impulsades per l’Ajuntament, tant dins com fora de les aules, per fer passos endavant en la millora de l’educació. D’una banda, el suport als centres en l’impuls de metodologies innovadores més centrades en els interessos i els ritmes de cada infant, amb les smarts classrooms i el desplegament de material tecnològic per a l’alumnat. D’altra banda, s’han millorat els entorns escolars perquè siguin més segurs, inclusius, saludables i pedagògics; i també es dona una empenta a la ciutat com a ecosistema educador perquè els aprenentatges en tots els temps i espais de la vida tinguin major impacte.

Totes aquestes iniciatives entronquen amb l’esperit d’innovació educativa que l’Ajuntament ha sembrat els darrers anys i, alhora, són eines essencials per caminar cap a l’objectiu d’aconseguir l’abandonament escolar zero. Aquesta és una de les Missions de Ciutat que s’ha marcat Viladecans en la seva Estratègia 2030, compromesa amb aconseguir que tothom tingui estudis postobligatoris.

Smart classrooms a ple rendiment

Aquest curs serà el primer amb totes les smart classrooms a ple rendiment. L’Ajuntament ha transformat una aula de primària de cada centre per potenciar una pedagogia diferent i ha ofert formació al professorat per adaptar la docència a aquests nous espais, on es poden veure taules comunitàries, sofàs i racons de treball engrescadors per a l’alumnat. La innovadora experiència municipal, reconeguda per la Fundació Pi i Sunyer com a una pràctica a imitar, vol inspirar els centres de Viladecans a fer créixer aquest tipus d’aules per avançar en el model d’aprenentatge. També aquest curs, l’Ajuntament començarà el desplegament de material tecnològic que permeti un aprenentatge més pràctic a l’alumnat. Gràcies a una subvenció dels fons europeus Next Generation, es dotaran aules d’eines audiovisuals, kits de robòtica educativa, impressores 3D o gravadores làser.

Millora dels entorns escolars

Les novetats sobrepassen també les parets dels edificis educatius. Igual que les escoles posen els infants en el seu centre, l’Ajuntament vol que els entorns escolars també ho facin, és a dir, que anar a col·legi sigui més segur, atractiu i saludable i l’espai al voltant del centre també convidi a continuar aprenent. Així, ja aquest setembre començarà a l’Escola Germans Amat Targa, al barri del Ginestar, una prova pilot de transformació d’entorns escolars. Si és positiva, la iniciativa s’estendria a altres centres en el futur.

L’actuació s’ha pactat amb la mateixa escola per lligar-la al seu projecte educatiu. Entorn d’aquest centre es guanyaran prop de 500 metres quadrats per a les persones, amb l’ampliació de voreres a l’avinguda de la Roureda i la conversió d’un tram del carrer del Massís del Canigó en prioritari per a vianants. També es milloraran els passos de vianants, es col·locaran més bancs per seure, s’instal·laran nous parterres i jardineres verdes i s’impulsaran espais ludicopedagògics a les places entorn del centre i una ‘aula’ a l’aire lliure al proper Bosc de Can Ginestar. L’actuació, amb un cost de més de dos-cents mil euros, estarà completada abans d’acabar l’any.

Educació 360, objectiu comú

Els aprenentatges no només es produeixen a les aules, sinó també en molt altres llocs i moments. L’Ajuntament fa anys que treballa per potenciar l’anomenada ‘educació 360’, però aquest curs en farà un pas important més. I és que Viladecans ha estat una de les tres ciutats catalanes, entre 33 aspirants, escollides per part de l’Aliança Educació 360 per impulsar el Currículum de Ciutat.

L’objectiu és que tothom al municipi qui tingui algun paper educatiu treballi en la mateixa línia. Per fer-ho, l’Ajuntament potenciarà la connexió entre tots els agents, els formarà en una metodologia compartida per treballar les competències i els ajudarà a fer que l’accés a l’aprenentatge fora de l’escola sigui més equitatiu, independentment dels recursos familiars. També es crearà una trobada anual per difondre les oportunitats de lleure educatiu que ofereix la ciutat a infants i joves. Els agents implicats són els centres educatius, els clubs esportius, les entitats i empreses de lleure, les associacions juvenils, culturals i veïnals, els equipaments municipals, les entitats de famílies i els centres d’extraescolars.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Granollers commemora l’Onze de Setembre amb la tradicional ofrena floral

Notícia següent

Enxampen un home robant a l’interior d’un camió a l’AP-2

Notícies relacionades