L’Hospital Vall d’Hebron ha fet un pas pioner en la cirurgia pediàtrica europea en realitzar la primera intervenció a un menor amb un robot quirúrgic monoport, un sistema que permet operar a través d’una única incisió. La intervenció, una ureteronefrectomia practicada a un nen de 12 anys, es va dur a terme a principis de juny després que una infecció provocada per múltiples càlculs renals deixés un dels seus ronyons sense funcionament.
L’operació ha estat possible gràcies al nou robot SHURUI Single Port (SP), desenvolupat per l’empresa xinesa Surgerii Robotics, que ha escollit Vall d’Hebron com a centre de referència per introduir aquesta tecnologia a Europa.
Durant una roda de premsa celebrada aquest divendres, el gerent de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron, Albert Salazar, ha destacat els avantatges del nou sistema, assegurant que proporciona “molta més seguretat i menys complicacions”. Segons ha explicat, la incorporació d’aquest quart robot quirúrgic permetrà incrementar l’activitat del centre amb entre 250 i 300 intervencions addicionals cada any.
Actualment, Vall d’Hebron realitza prop de 1.000 operacions anuals amb cirurgia robòtica gràcies als tres equips dels quals ja disposava. El nou dispositiu és l’únic del centre que treballa a través d’una sola incisió.
Una única entrada per reduir l’impacte quirúrgic
Els doctors David Virós i Marino Asensio han explicat que la principal innovació del sistema és que permet reduir al mínim l’àrea de treball quirúrgica. A diferència dels robots convencionals, que utilitzen diversos braços i requereixen diverses incisions, el nou equip funciona amb un únic braç robòtic i accedeix al cos a través d’una sola obertura.
Per aquesta entrada s’introdueixen tant la càmera com els instruments quirúrgics, que es despleguen i operen de manera independent, amb una gran flexibilitat per arribar a zones anatòmiques de difícil accés. Aquest procediment redueix el dolor postoperatori, minimitza el trauma quirúrgic i afavoreix una recuperació més ràpida dels pacients.
El doctor Asensio ha assenyalat que les incisions actuals són d’uns 2,5 centímetres, tot i que la tecnologia encara permetrà reduir-ne més la mida en els pròxims mesos.
Quatre operacions realitzades i noves intervencions programades
Des de la seva incorporació, el robot ja ha participat en quatre intervencions de cirurgia pediàtrica, i l’hospital ja n’ha programat de noves tant en aquest àmbit com en cirurgia general i urologia.
El professor Kai Xu, CEO de Surgerii Robotics, ha qualificat la implantació del sistema com “una fita important” en l’evolució de la cirurgia robòtica.
La tecnologia Single Port-Snake treballa amb instruments de curvatura contínua i una càmera amb visió de 360 graus, fet que permet mantenir els avantatges dels sistemes multiport mentre simplifica l’abordatge quirúrgic i facilita maniobres d’una precisió molt elevada.
Un nen de 12 anys, primer pacient pediàtric
La primera intervenció pediàtrica amb aquest sistema a Europa va ser una ureteronefrectomia, és a dir, l’extirpació d’un ronyó i del seu urèter. L’operació va ser realitzada per un equip multidisciplinari integrat per professionals d’Anestesiologia, Infermeria i de la secció d’Urologia Pediàtrica i Trasplantament Renal, liderada pel doctor Marino Asensio.
El pacient, un nen de 12 anys atès per la doctora Glòria Royo, es recupera favorablement després de la intervenció. El mateix infant ha explicat que es troba bé i que té ganes de recuperar-se completament per poder fer “vida normal”.
En una conversa amb els periodistes, també ha comentat que segueix amb interès els partits del Mundial de futbol masculí i que espera tornar aviat als terrenys de joc amb el seu equip, l’Alzamora de Nou Barris.
