Els usuaris afectats pel tall de la línia R2 de Rodalies entre Barcelona-Sants i Gavà (Baix Llobregat) d’aquest cap de setmana: “El problema ara és el pelegrinatge amb l’autobús”. Aquesta és la queixa de Rosa Prats, veïna de Gavà, que ha d’anar a Sants per agafar un tren d’alta velocitat que la dugui a Girona, però el bus alternatiu programat per Renfe arriba a la capital catalana a Palau Reial, on pot connectar amb la L3 del metro. Ha estat la reclamació més comuna entre les persones que aquest dissabte han arribat a l’estació del municipi baixllobregatí.
Prats també ha explicat que s’ha assabentat de l’alteració del servei “en el moment d’arribar” i ha criticat que els canals d’informació de l’operadora no són els adequats.
Prats desconeix quan arribarà al seu destí, “inicialment era al migdia” i el que farà “és agafar el primer tren a Girona”. Rosa Prats ha instat l’operadora millorar la informació amb els usuaris, perquè “fer-ho per megafonia la gent no atén” i, a la vegada, ha dit que sí s’ha informat més del tall a Roda de Berà i no tant del d’aquest cap de setmana.
Precisament, Alejandro Càceres li ha agafat de “sorpresa” aquestes obres a la xarxa ferroviària. Càceres és dels Monjos (Alt Penedès) i es dirigeix a Viladecans, amb un transbord a Sant Vicenç de Calders, i ha carregat contra el servei del seu municipi: “És nefast“. En canvi, David Sierra ha estat més previsor i ha sortit una hora abans de casa per poder arribar a l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona – El Prat, on treballa, perquè ahir ja va patir les afectacions. Sierra, però, ha d’agafar un autobús de línia, i no els habilitats per Renfe, per arribar a la feina.
Tot plegat, ha fet que l’estació de Gavà visqui una jornada amb més activitat de l’habitual, ja que és inici i final de l’R2 Sud. Així, passatgers (també diversos turistes) s’han mostrat confusos per saber si havien de pujar a un tren o a un autobús, però que el personal d’informació desplegat els ha guiat per l’opció correcte.
Més de 3.000 trajectes
Renfe ha programat un total de 188 autobusos al llarg del cap de setmana i oferiran 3.277 trajectes diaris i 163.850 places en dos recorreguts: un de directe entre Gavà i Barcelona en tots dos sentits i un altre que cobrirà els municipis afectats pel tall a l’R2 (Gavà, Viladecans i el Prat de Llobregat). Pel que fa a la connexió entre Barcelona i l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona – el Prat, els viatgers hauran de fer servir les línies de metro L5 i L9 Sud per arribar-hi.
El pla alternatiu de transport de Renfe contempla fins a 128 serveis d’autobús, 64 per sentit en hora punta entre Gavà i Barcelona (sortida des de Zona Universitària cap a Gavà (L3 i L9 Sud del metro) i arribada des de Gavà a Palau Reial per enllaçar amb l’L3) i 40 autobusos a l’hora, 20 per sentit durant tot l’horari, entre Gavà i el Prat de Llobregat (enllaç amb l’L9 Sud) amb parada a Viladecans.
Els serveis regionals del corredor sud de les línies R13, R14, R15, R16 i R17 durant aquests dos dies circularan per Vilafranca del Penedès, la qual cosa comportarà un increment del temps del viatge de mitja hora. D’altra banda, l’R2 Sud funcionarà amb normalitat a partir de Gavà i fins a Sant Vicenç de Calders (Baix Penedès) i el mateix amb l’R2 Nord, que tindrà la sortida a Barcelona-Sants i fins a Sant Celoni i Maçanet-Massanes (Selva).
Aquesta alteració del pas de combois ve motivada pels treballs als accessos a l’aeroport i que consisteixen en actuacions en infraestructura, sistemes d’energia i electrificació i de control de comandament i senyalització i operacions per a l’extensió d’una de les vies del Prat de Llobregat i d’enllaç amb els futurs ramals que connectaran amb la nova infraestructura. També s’activaran els nous sistemes informàtics de gestió del trànsit, a les estacions del Prat, Gavà i Castelldefels.