Les UMIC de la Diputació de Barcelona celebren 30 anys apropant l’atenció als municipis petits

El servei pioner de la Diputació, amb vuit vehicles actius, ha realitzat prop de 800 visites anuals i s’ha convertit en un model exportat a altres territoris

10 de novembre de 2025 a les 11:22h

Les Unitats Mòbils d’Informació al Consumidor de la Diputació de Barcelona compleixen 30 anys. El projecte va néixer per apropar el servei d’atenció al consum als municipis de la demarcació integrats a la Xarxa Local de Consum sense oficina pròpia permanent. Primer van arrencar amb una autocaravana cedida per l’Ajuntament de Terrassa, fins que el 1996 es van comprar els primers vehicles.

Actualment, el servei compta amb una flota de 8 Unitats Mòbils d’Informació al Consumidor. L’any passat, van fer 799 visites a 187 municipis. Dels 1.250 expedients tramitats per l’Oficina Provincial d’Informació al Consumidor, prop de la meitat (595) es van iniciar en una unitat mòbil. Un vídeo commemoratiu vídeo recorda el camí recorregut.

El desplegament de les UMIC coincideix amb l’ampliació de la xarxa. Com explica el diputat de Comerç i Salut Pública, Josep-Ramon Mut i Bosque, “gràcies a la implicació dels ens locals, s’ha passat de poc més de trenta serveis públics de consum que hi havia l’any 1995, a una xarxa consolidada de 89 Oficines Municipals o Comarcals d’Informació al Consumidor, uns punts d’atenció que equilibren el territori i vetllen per la ciutadania des de la proximitat i que ens animen a continuar avançant en aquesta línia.”

A principis de la dècada de 1990, tot estava per fer. Tot i que les competències sobre l’atenció als consumidors corresponien a les administracions autonòmiques, els ajuntaments es van veure en l’obligació d’oferir atenció immediata. “I aquí és on la Diputació de Barcelona va entrar en joc, per donar-los suport”, assenyala Daniel Cebrián, tècnic de la corporació que va viure el procés des dels seus inicis.

Com explica la tècnica de l’OMIC de l’Ajuntament de Palau-Solità i Plegamans Rosa Costajussà, “amb el servei vam aconseguir que el ciutadà estigués ben informat i no se sentís desprotegit. Va trobar un suport i va començar a veure una administració més propera, que l’escoltava i que l’ajudava en casos que inicialment veien impossibles de resoldre.” 

Els primers convenis de col·laboració entre la Diputació de Barcelona i ajuntaments com Santa Coloma de Cervelló, Vacarisses i Castellví de Rosanes per posar en marxa les primeres unitats mòbils d’informació es van signar el 1993. Cebrián recorda que el servei “va ser un èxit immediat, perquè llavors no existia un servei de proximitat similar i als municipis de menys població s’havien de desplaçar per rebre atenció. En els primers vehicles, tot i que hi anàvem dos tècnics per atendre totes les demandes, hi havia cues”, recorda.

Les UMIC van evitar els desplaçaments a pobles més grans que sí que comptaven amb una oficina d’informació al consumidor i més recursos. Dels 224 municipis de la xarxa, 170 són municipis de menys de 5.000 habitants —84 de menys de 1.000 habitants— i 52 tenen una població superior a 5.000 habitants. Les UMIC garanteixen que totes les persones tinguin accés al servei a la seva població, independentment de la seva grandària.

Actualment, gairebé la meitat de les consultes són electròniques. “En els inicis hi havia una bústia física a l’Ajuntament, amb un calaixet amb formularis que els veïns omplien amb la seva reclamació”, recorda Montse Martí, tècnica de promoció econòmica de Torelló.

Els temes i les preocupacions han anat canviant a mesura que ho anava fent la societat. Cebrián recorda que en la primera època hi havia molta preocupació per temes alimentaris. “I hi havia una queixa recurrent sobre la tara de les bàscules a les botigues, sobre si el pes era correcte”, recorda. Serveis bàsics com el telèfon o la llum es contractaven a la mateixa companyia. “Amb la regularització d’Internet, l’any 2000, i la liberalització dels contractes elèctrics es va obrir una nova etapa. Ara, la llum és un tema estrella en les consultes”, desvela. L’eclosió d’Internet i els smartphones va canviar l’escenari i, posteriorment, el paper de la Diputació de Barcelona i l’atenció de les UMIC va ser clau, especialment, durant la crisi de les accions preferents, que va afectar a moltes persones vulnerables sense coneixements financers.

El servei de les unitats mòbils d’informació al consumidor és innovador no només a Catalunya sinó a tot l’Estat. A Catalunya, només les comarques barcelonines disposen d’aquest tipus de servei. En el marc de l’Estat, altres diputacions com ara les de Valladolid, Lleó o Albacete han visitat les comarques de Barcelona per intentar adaptar el model de la Diputació de Barcelona als seus territoris. Països com Turquia i Ucraïna han enviat delegacions per conèixer de primera mà com la Diputació de Barcelona proporciona aquest servei en àrees rurals allunyades dels grans centres de població.