Uber ha elevat el to contra la futura llei del taxi a Catalunya, que s’ha d’aplicar el 2026, i l’ha qualificada de “contrària a la innovació”. En una entrevista a El Periódico, el director executiu d’Uber a Espanya i Portugal, Felipe Fernández, assegura que la regulació farà retrocedir la mobilitat de Barcelona “als anys 90” i recupera escenes de dificultat per trobar vehicle en moments punta: “Portarà als anys en què sortir al carrer un dissabte a la nit i buscar un taxi era molt complicat. O un dilluns en hora punta”.
Segons Fernández, l’esborrany “posa en risc la mobilitat, la innovació, serà un marc regulatori que no serà segur per poder fomentar les inversions en electrificació, en autònoms. I posarà en risc els més de 4.000 conductors de VTC a Barcelona, que es quedaran al carrer”. Alhora, sosté que és “un mite” que les VTC amenacin el taxi.
El directiu rebutja el xoc frontal amb el sector tradicional i defensa la convivència: “No estan risc les feines dels taxistes. Uber i el taxi no són rivals, no es tracta d'Uber o el taxi, sinó que és Uber i el taxi”. I afegeix que l’experiència internacional els avala: “Fa 16 anys que vam començar i a cap de les més de 150 ciutats on operem el taxi ha desaparegut per l'arribada d'Uber. Al contrari”. També qualifica de “molt minoritari” el rebuig a la plataforma dins del col·lectiu, i destaca que més de 2.500 taxistes utilitzen l’aplicació a Barcelona, amb 500 altes en els darrers tres mesos.
Malgrat les crítiques, Uber obre la porta al diàleg i demana ajustos abans que la llei entri en vigor. “No és massa tard”, diu Fernández, qui defensa que “Encara som a temps d'ajustar les condicions de la llei perquè sigui inclusiva i no excloent”. Sobre una possible sortida de Barcelona, ho nega i apunta a acords recents: “Nosaltres arribem a Barcelona per quedar-nos-hi. L'acord del Barça n'és una mostra, i és només una part del que continuarem fent”. I garanteix continuïtat fins i tot si la norma prospera: “Si la llei avança, nosaltres seguirem a Barcelona i continuarem adaptant-nos, com sempre fem, a les regulacions que es canvien a les ciutats on operem”.
La conclusió del directiu és taxativa sobre l’impacte econòmic, però reafirma la permanència de la companyia: “Posarà en risc inversions que volem fer, però seguirem a Barcelona”.