La tresoreria de Viladecans recupera 367.771.95€ presumptament estafats per phishing

Una empresa proveïdora va patir una suplantació de personalitat el 2020 per part d’uns hackers, que van estafar inicialment 544.320,97 euros

Imatge de l'Ajuntament de Viladecans. GOOGLE MAPS

Arran de la publicació de la informació titulada “Uns estafadors informàtics roben vuit milions a entitats públiques catalanes” al diari La Vanguardia del 17 de juliol de 2022, l’Ajuntament de Viladecans vol manifestar que:

1. Entre agost i novembre 2020, un proveïdor municipal va ser objecte de phishing, una presumpta suplantació de personalitat –identificant un número de compte bancari que no era el seu– per l’obtenció del pagament de determinades factures per un import de 544.320,97 euros.

2. Una vegada detectat, per part de l’entitat bancària, el presumpte delicte que estava patint el seu client, ho va comunicar a l’Ajuntament –el 4 de novembre de 2022–. En aquell moment, amb urgència, en coordinació amb els responsables bancaris, es va procedir a retrocedir el màxim de transferències possibles, minimitzant així el perjudici causat tant a la contractista com a l’ajuntament de Viladecans. El resultat d’aquesta ràpida reacció va ser la recuperació de diversos pagaments de factures per import de 367.771,95 euros. Cal dir, per tant, que el perjudici que es causa, de moment, a l’empresa proveïdora i a l’Ajuntament de Viladecans ascendeix a la quantitat de 176.549,02 euros.

3. Paral·lelament, es va presentar una denúncia davant els Mossos d’Esquadra per la presumpta comissió d’un delicte d’estafa. Al llarg d’aquests mesos, l’Ajuntament ha comparegut davant del Jutjat Instructor exercint l’acusació particular en la causa judicial incoada, respectant el secret de sumari.

4. Aquests fets no van tenir cap conseqüència en la prestació dels serveis municipals, que es van continuar desenvolupant amb normalitat.

5. Després d’aquest episodi de possible phishing patit per un proveïdor, l’Ajuntament ha revisat tots els procediments de domiciliació i manifestació de comptes de pagament perquè s’adaptin constantment a les noves formes de delinqüència a internet i minimitzar riscos futurs.

6. Actualment, els serveis jurídics municipals han demanat el bloqueig del compte bancari i la posada a disposició a l’Ajuntament de les quantitats que pugui haver-hi. S’està a l’espera de la corresponent resolució judicial que ho autoritzi.

7. L’Ajuntament de Viladecans confia que la investigació policial i judicial arribi a bon port i els autors del delicte siguin detinguts i rebin el càstig corresponent. Tanmateix, vol agrair als responsables policials, judicials i bancaris la professionalitat demostrada.