TMB desplega nous sistemes per detectar anomalies al metro abans que afectin el servei

Trens auscultadors, càmeres d’alta velocitat i models predictius permetran monitoritzar en temps real combois, vies, túnels i catenàries

04 de novembre de 2026 a les 21:29h

Afegir La Ciutat com a font preferida de Google de forma gratuïta

Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat

Activar ara

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha començat a desplegar nous sistemes tecnològics per controlar en temps real l’estat dels trens i de la infraestructura del metro. L’objectiu és anticipar possibles incidències abans que arribin a afectar el servei i avançar cap a un model de manteniment cada vegada més predictiu.

La xarxa de metro disposa actualment de vuit línies, 165 estacions i 125 quilòmetres de recorregut, amb prop d’un 30% del sistema totalment automatitzat. Cada dia, sensors i sistemes instal·lats tant als combois com a la infraestructura generen una gran quantitat d’informació que TMB vol convertir en actuacions directes de manteniment i operació.

 

Trens que analitzen la via mentre circulen

Una de les eines principals són els anomenats trens auscultadors, que actualment circulen per les línies L1 i L5. Aquests combois estan equipats amb càmeres i sensors que funcionen com un laboratori mòbil i permeten analitzar de manera continuada l’estat de la via, la catenària i altres elements de la infraestructura.

Entre els paràmetres que poden controlar hi ha l’amplada i l’alineació de la via, el peralt, l’anivellament, les acceleracions dels trens i la temperatura dels carrils. També disposen de sistemes de monitoratge a la cabina, anàlisi de so i càmeres d’alta velocitat per estudiar la interacció entre la catenària i el pantògraf i detectar possibles anomalies amb antelació.

 

Els túnels, escanejats en 3D

TMB també equiparà alguns trens amb càmeres i eines capaces d’analitzar l’estat dels túnels mentre circulen. 

La tecnologia permetrà generar un núvol de punts en 3D que reprodueix de manera contínua tota la secció del túnel. Amb aquesta informació es podrà comprovar la geometria de la infraestructura i les distàncies respecte al perfil dels combois.

L’objectiu és identificar deformacions o altres canvis que puguin requerir actuacions de manteniment.

 

Un arc controlarà els trens a les línies automàtiques

Una altra de les novetats serà la instal·lació als túnels de les línies automàtiques d’un arc de sensors que cobrirà tota la circumferència del túnel.

Cada vegada que un tren travessi aquest punt, el sistema analitzarà diferents elements del vehicle per detectar possibles anomalies. La informació permetrà intervenir sobre els combois abans que una incidència tingui conseqüències sobre l’operació o el confort dels passatgers.

 

Cap a un manteniment predictiu

Totes les dades recopilades s’integraran en el que TMB defineix com a Manteniment Basat en la Condició. Aquest sistema permet decidir quan cal intervenir en funció de l’estat real dels trens i la infraestructura, en lloc de dependre únicament de revisions programades.

Paral·lelament, la informació servirà per desenvolupar models que intentin predir el comportament futur dels diferents elements de la xarxa.

TMB vol aplicar progressivament aquesta capacitat predictiva als trens, les vies, els túnels i els sistemes de senyalització amb quatre objectius principals: reforçar la seguretat, augmentar la disponibilitat del servei, reduir l’impacte de les incidències i allargar la vida útil de la infraestructura.

Sobre l'autor
eric mendo foto
Eric Mendo
Veure biografia
El més llegit