El projecte ArtINFUSIONS de l’Escola Municipal d’Art i l’Escola Auró creixerà l’any vinent amb noves propostes

L’aliança entre l’Ajuntament i l’escola es reforçarà amb més recursos

El projecte ArtINFUSIONS de l’Escola Municipal d’Art i Disseny de Terrassa i l’Escola l’Auró ha tancat avui el seu recorregut durant el curs escolar i tornarà el curs vinent amb noves propostes. Així ho ha anunciat la tinenta d’alcalde de Cicles de la Vida i regidora d’Educació, Teresa Ciurana, durant l’acte de cloenda celebrat aquest matí a l’Escola Auró. 

ArtINFUSIONS és una aliança entre l’Ajuntament de Terrassa i l’Escola Auró basada en la pràctica artística com a llenguatge transversal. El principal objectiu d’aquesta iniciativa és donar suport a l’Escola Auró perquè desenvolupi un model educatiu singular, amb l’art com a fil conductor per assolir les competències del currículum escolar. 

La tinenta d’alcalde ha valorat molt positivament els resultats obtinguts durant el primer curs i s’ha mostrat optimista de cara al futur: «Les activitats han anat en la direcció prevista: integrar l’expressió artística com a recurs didàctic, explorar nous mitjans d’expressió, adquirir noves habilitats i fomentar els valors inherents que aporten les arts visuals i la creació en el món educatiu» ha dit Ciurana, qui ha afegit: «volem anar més enllà i per això el programa comptarà amb més recursos que permetin arribar a més alumnat i avançar en la construcció d’un model educatiu que estic convençuda que serà molt engrescador i molt atractiu».  

Novetats del curs 2021-2022 

Entre les novetats previstes per al curs vinent, destaca la incorporació de TERRAoasi, un projecte transversal entre els Serveis Municipals d’Educació, Cultura, Joventut, Capacitats Diverses i Ciutadania, que posa en relació l’art, la pedagogia i el territori. També s’ampliarà la formació tècnica i metodològica del professorat de l’Escola Auró a l’Escola Art i Disseny de Terrassa. 

Les dues propostes que s’han dut a terme aquest curs tindran continuïtat el curs vinent: una nova artista visitarà l’escola per exposar la seva obra, explicar el seu procés de treball i, conjuntament amb el professorat, preparar activitats per a l’alumnat com a part de l’activitat acadèmica, com ha fet enguany Kerstin Hintz. Aquesta artista ha treballat durant el curs amb 84 infants de primer, segon i tercer de primària i amb el seu professorat. 

També es repetirà el taller de ceràmica com a activitat extraescolar, a càrrec de la professora de l’Escola d’Art Susanna Ortega. Precisament, l’acte de cloenda d’avui ha consistit en la presentació dels resultats d’aquesta extraescolar. 

El taller de ceràmica s’ha impartit gratuïtament a la mateixa escola, en sessions setmanals d’una hora i mitja, durant dos mesos. Entre febrer i abril es va fer la primera edició i entre abril i juny, la segona. Un total de 39 alumnes de 6è de primària han seguit el taller. A més de conèixer la tècnica i els materials, l’alumnat ha treballat de manera transversal diferents continguts i conceptes del currículum educatiu de primària. L’activitat vertebradora de tot el taller ha estat l’elaboració d’un paviment fet de rajoles ceràmiques, on figura la frase «Quan ensenyar és un art, aprendre és un plaer». La frase l’han escollida conjuntament l’alumnat i el professorat, amb l’objectiu de recollir valors significatius per al centre. 

Una altra línia del projecte que s’ha posat en marxa aquest primer curs ha estat la creació d’un lloc web amb informació i imatges de les obres i dels processos creatius. El disseny del web, que està a punt d’entrar en funcionament, ha anat a càrrec de Marina Quirós, alumna de Gràfica Interactiva de l’Escola Municipal d’Art i Disseny de Terrassa. 

L’art, eina educativa 

ArtINFUSIONS parteix de la idea d’aprofitar el potencial de l’art com a mitjà educatiu. L’art afavoreix l’autoconeixement, desenvolupa una mirada crítica, desperta la sensibilitat, estimula el pensament creatiu i incentiva la percepció, entre d’altres beneficis. Així, el projecte utilitza l’art -principalment l’art contemporani- com a base educativa, integrant l’expressió artística com a recurs didàctic dins i fora de l’aula. A més, d’aquesta manera es posen els estudis artístics a disposició de persones que normalment no hi tenen accés, afavorint la igualtat d’oportunitats. 

El projecte segueix la línia d’iniciatives similars que es desenvolupen actualment a Catalunya, com les aliances Magnet de la Fundació Bofill. A Terrassa, la primera experiència Magnet va arrencar el 2018, amb l’Institut Nicolau Copèrnic i el Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya, i el curs vinent l’Escola El Vallès se sumarà també al projecte, de la mà d’una entitat d’excel·lència de la ciutat, molt probablement de l’àmbit universitari.