Dimarts, 25 de març de 2025
És notícia

Els teatres municipals de Sabadell superen els 80.000 assistents en la temporada 2022-2023

Avatar photo

L’augment d’espectadors de la temporada estable és la temporada en què s’han ofert més espectacles

Els Teatres Municipals de Sabadell (Principal, La Faràndula, L’Estruch i  laSala) han tancat la programació del 2022-2023 amb un increment d’assistents als equipaments de 14.498 espectadors totals, així com també un  13,50% més d’ocupació mitjana. Ha estat la primera temporada completa  després de la pandèmia, amb tots els equipaments municipals funcionant a  ple rendiment al llarg de la temporada.  

Del total de 84.259 assistents que han assistit els teatres al llarg de la temporada, 53.281 van ser espectadors i espectadores de la temporada estable dels espais escènics municipals (3.075 més que la temporada 2018- 2019), 12.083 van assistir a actes externs a la programació estable, com són gales benèfiques, actes protocol·laris o homenatges, i 18.895 van participar d’activitats didàctiques i educatives o van assistir a funcions escolars. 

Temporada estable 

L’augment d’espectadors de la temporada estable és la temporada en què  s’han ofert més espectacles, un total de 175 funcions de setembre a juny, una  trentena més que la temporada anterior. Totes les setmanes hi ha hagut algun  espectacle a disposició de la ciutadania, i en alguns casos, les sessions s’han  multiplicat, com és el cas del 19 al 23 d’octubre, amb 16 sessions entre la  programació habitual i la primera edició del festival Sabadell Escena, o bé el  passat novembre, en què van tenir lloc 14 espectacles del 18 al 20 de  novembre, amb el festival elPetit i altra programació regular als diferents  espais.  

Dels 53.281 assistents, han passat al llarg de la temporada 38.371 persones  per La Faràndula, el teatre més gran de la ciutat, al llarg de les 53 funcions  que ha acollit, amb una ocupació mitjana del 74,73%. 

Al Teatre Principal ens han acompanyat 7.700 espectadors, al llarg dels 40  espectacles que s’han programat a la temporada, amb una ocupació mitjana  del 70,99%.  

L’Estruch ha proposat 44 espectacles aquesta temporada en format  d’exhibició, als quals s’hi han acostat un total de 4.016 persones, amb una  ocupació mitjana del 78,67%.

El projecte de laSala ha comptat amb un total de 20 propostes artístiques, de  les quals més de la meitat han inclòs activitats transversals i que han acollit  7.426 espectadors, amb una mitjana d’ocupació de més del 75%. 

En termes generals, l’ocupació mitjana dels espectacles de la temporada  estable ha estat del 73,97%.  

Ocupació per gèneres artístics 

Dins les arts escèniques, és destacable que tant els espectacles de dansa  com de circ han superat enguany el 80% d’ocupació.  

Pel que fa la música, l’ocupació s’incrementa notablement en el cas d’alguns  gèneres, com ha estat aquesta temporada el cas de la música coral (2  concerts amb una ocupació mitjana del 93%), o la música moderna (14  concerts amb una ocupació mitjana de 84%).  

Pel que fa a la programació familiar aquesta temporada ha constituït un 40%  del total de la programació municipal, destaca també en el camp de  l’assistència, sigui quin sigui el gènere artístic, tot assolint una ocupació mitjana del 72,35%.  

Els més vistos 

Els espectacles que més van atreure al llarg de la temporada 2022-2023 a La  Faràndula van ser The Ara Malikian World Tour (sold out), l’òpera Madama  Butterfly (1.071 espectadors a la sessió més vista amb un 99,63% d’ocupació)  i El llac dels cignes (1.068 espectadors, 99,16% d’ocupació). 

Al Teatre Principal, els grans èxits van ser el concert de l’Orquestra  d’Acordions de Sabadell 30+2 (381 espectadors; 99,74% d’ocupació), i l’obra  de teatre La Trena (376 espectadors; 98,69% d’ocupació) i el concert Free de  Ramon Mirabet (371 espectadors; 97,12% d’ocupació). 

Per la seva banda, els més vistos de L’Estruch van ser el XVII Certamen  coreogràfic (189 espectadors; 99,47% d’ocupació), Ciutats en dansa (188  espectadors; 99% d’ocupació) i L’Y-Ànsia per volar (182 espectadors; 95,79%  d’ocupació). 

En relació als espectacles de laSala, les famílies van escollir en preferència  Piste, piste, piste (al Teatre Principal, amb 721 espectadors entre les sessions

escolars i familiars i un 84% d’ocupació), Loop (a La Faràndula, amb 2.200  espectadors al llarg de totes les sessions, i 70% d’ocupació) i En Jan Totlifan  (a la Sala Miguel Hernández, amb 1.791 espectadors i 74% d’ocupació). 

Creació i producció  

Els equipaments escènics de la ciutat no són només espais d’exhibició sinó  que esdevenen llocs de creació i producció de nous espectacles ben sovint.  Sabadell és una ciutat capital en la creació de talent, i prova d’això és que  moltes de les produccions que s’han pogut veure aquesta temporada han  estat creades per artistes locals. El suport de l’Ajuntament a la producció a  través dels equipaments municipals és vital per tal que l’activitat escènica  pugui tenir lloc.  

Això esdevé especialment rellevant en el cas de L’Estruch, fàbrica de creació  de les arts en viu, ja que la producció és la principal activitat de l’equipament.  Al llarg d’aquesta temporada, L’Estruch ha acollit un total de 158 residències  de creació (68 residències locals i 90 residències professionals), un total de  8.731 hores d’ocupació. D’altra banda, s’han programat fins a 8 activitats de  formació per a companyies locals, i de L’Estruch han sortit un total de 36  produccions locals.  

Els teatres d’exhibició de la ciutat també es sumen a donar suport a la creació,  com és el cas de les produccions d’òpera a La Faràndula (3 títols i un total de  352h d’ocupació) i la línia de suport a la creació local emergent del Teatre  Principal (amb dues residències aquesta temporada i un total de 92h  d’ocupació). 

Com a centre de creació, laSala ha acollit 15 projectes artístics en residència  amb una àmplia acollida en les principals programacions nacionals per a  infància i joventut. S’han ofert 13 assajos oberts gratuïts a les famílies i escoles  de la ciutat. Algunes de les companyies residents han estat de quilòmetre 0  com Samfaina de colors o Engruna Teatre. 

Activitats educatives 

La programació escolar que porta a terme laSala ha comptat amb un total de  137 activitats educatives (entre funcions, activitats transversals i assajos  oberts) on han participat 8.500 alumnes.

A través d’aquest projecte es dissenya una programació escolar potent i de  qualitat i es treballa per a teixir relacions amb les escoles i oferir activitats  complementàries i tallers pre i postfunció. En l’edició d’enguany s’ha pogut  comptar amb la complicitat de les BiMS per, a través de diverses guies de  lectura relacionades amb els espectacles, ampliar l’univers artístic des de  l’àmbit literari.

Des de l’Estruch s’han realitzat 97 activitats educatives (entre tallers, activitats  didàctiques i assajos oberts) on han participat 4.516 alumnes. Aquestes  activitats al llarg del curs han tocat diferents àmbits dins les arts en viu: dansa  en diferents estils, teatre, circ, música, noves tecnologies. 

A La Faràndula i el Principal s’han realitzat al llarg d’aquest curs 16 activitats  de caire didàctic o educatiu amb grups escolars, que han aplegat un total de  5.879 persones.  

Altres activitats 

A banda de tot allò relacionat amb els espectacles, que és la principal activitat  dels equipaments escènics, als teatres de la ciutat s’hi acullen nombroses  d’altres activitats: en concret, aquesta temporada s’han acollit 92 activitats,  més enllà de la programació. 

Exemples d’aquest moviment en són els rodatges que han acollit els teatres  Principal i La Faràndula (els més sonats, la sèrie Bojos per Molière i el  documental Sense Ficció), les rodes de premsa que han tingut lloc en els  diferents espais, visites guiades que es van programar en motiu del Dia  Mundial del Teatre, o bé les presentacions de llibres que s’han acollit al Saló  del Teatre Principal al llarg de tota la temporada.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Un motorista mort i un ferit crític en un xoc frontal a Catalunya

Notícia següent

Maria del Mar Bonet reviu el cançoner popular i tradicional mallorquí en el seu concert a Centcelles

Notícies relacionades