L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha signat i formalitzat aquest matí el conveni de col·laboració amb l’Ajuntament de Sant Cugat del Vallès per a la prestació del servei de bus urbà del municipi. D’aquesta manera, l’AMB podrà assumir, properament, la titularitat i la gestió del servei, que fins ara anava a càrrec de l’Ajuntament, i integrar-la dins del servei de Bus Metropolità, com ja ha fet amb sis municipis més de la segona corona metropolitana.
A l’acte hi han assistit el vicepresident executiu de l’AMB, Antonio Balmón, el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Carlos Cordón, i l’alcalde de Sant Cugat del Vallès, Josep Maria Vallès.
“Hem d’assolir un transport públic més fort, competitiu, sostenible i accessible, doncs és l’eix de la mobilitat metropolitana. Avui, amb la signatura del conveni entre l’AMB i l’Ajuntament de Sant Cugat, fem un nou pas per avançar en un dels objectius estratègics de mobilitat de la metròpolis de Barcelona. Hem de continuar millorant i reforçant els serveis de la segona corona metropolitana. Tenim el repte d’assolir unes condicions d’igualtat entre els diferents municipis i fer una xarxa més inclusiva”, ha explicat Cordón. “Ja són sis les localitats d’aquest àmbit on hem fet el traspàs i estem treballant amb els dos municipis que queden pendents”, ha afegit.
“Aquest acord és històric: per fi Sant Cugat tindrà un servei d’autobús urbà a l’altura d’una ciutat de gairebé 100.000 habitants. Amb la compra de 27 autobusos nous i la futura licitació del servei, millorem la mobilitat i apostem pel transport públic. L’AMB assumeix la seva competència i l’Ajuntament recupera uns recursos que havíem avançat de manera extraordinària”, ha exposat Vallès.
Acords del conveni
Concretament, el conveni entre l’AMB i Sant Cugat estableix un termini de dos anys per licitar el servei, a comptar de la signatura. També preveu la possibilitat d’una pròrroga de fins a dos anys més, si una vegada transcorregut el termini inicial no s’ha produït l’adjudicació i implantació de la nova prestació del servei de bus urbà del municipi.
En virtut del conveni, l’AMB també ha acordat abonar a l’Ajuntament de Sant Cugat del Vallès la quantitat de 4.651.070,24 €/any en concepte de la prestació del servei de bus urbà amb efectes retroactius des de l’1 de gener del 2024. Aquesta aportació es mantindrà fins a l’inici del nou servei, estimat en un termini de dos anys. La resta de costos no coberts per aquesta aportació anual (cost de renovació de la flota, increment del dèficit, lloguer de vehicles, revisió de preus) els assumirà l’Ajuntament.
Així mateix, i atesa la necessitat de renovar la flota actual, també s’ha acordat que l’Ajuntament de Sant Cugat del Vallès adquireixi 27 nous vehicles. Aquesta compra s’efectuarà amb la participació i conformitat de l’AMB en l’elecció dels nous models. En el moment de l’inici del servei resultant del procediment licitador, estimat en un termini de dos anys, l’AMB se subroga en els costos d’adquisició de tots aquests vehicles i en la prestació del servei.
Per al seguiment, vigilància i control de l’execució del conveni s’ha creat una comissió de seguiment, integrada per dos representants de cadascuna de les parts signatàries.
Entre altres funcions, aquesta comissió serà l’encarregada de definir i consensuar les característiques bàsiques del nou servei i les condicions tècniques (itineraris, horaris, freqüències, material mòbil i equipaments) i econòmiques per incorporar a la proposta de plecs per a la nova licitació.
Traspàs dels serveis de bus urbà de la segona corona metropolitana
A banda de Sant Cugat del Vallès, ja són sis els municipis de la segona corona metropolitana que han traspassat els serveis de bus urbà a l’AMB, la qual n’és la titular i els gestiona, en el marc del servei de Bus Metropolità. Concretament, són els següents: Molins de Rei, Cervelló, el Papiol, Pallejà, Sant Vicenç dels Horts i Castellbisbal. A banda, l’AMB ha licitat recentment el servei de bus urbà de Cerdanyola del Vallès. També està treballant amb les dues localitats metropolitanes restants on el servei encara és gestionat pel consistori (Barberà del Vallès i Corbera de Llobregat). D’altra banda, també es preveu crear un servei de bus urbà a Torrelles de Llobregat, municipi del Baix Llobregat que fins ara no en tenia.