L’Ajuntament de Sant Cugat del Vallès (Vallès Occidental) descarta ara per ara canvis en la Zona de Baixes Emissions (ZBE) que té el municipi. Així ho ha assegurat aquest dilluns el regidor de Serveis Urbans, Transports i Mobilitat, José Gallardo, en el ple ordinari del mes de març, després que el TSJC ha anul·lat l’ordenança que regula la ZBE de Barcelona. En l’audiència pública del ple i responent a les preguntes d’un representant veïnal, Gallardo assegura que la regulació a la localitat s’ha fet d’acord amb els serveis jurídics de l’Ajuntament, i que l’ordenança és plenament vigent independentment del que acabi passant a la capital catalana. La ZBE de Sant Cugat es troba activa des de l’1 de maig de 2021 i es sanciona des de novembre.
La ZBE estableix que els vehicles sense etiqueta ambiental que circulin per l’espai establert en dies laborables, de dilluns a divendres i entre les 7.00 h i les 20.00 h, seran sancionats amb multes d’entre 100 i 500 euros. Afecta els vehicles de gasolina matriculats abans del 2000, els dièsel d’abans del 2006 i les motocicletes i ciclomotos d’abans del 2003.
“Vam aprovar la ZBE amb el suport dels serveis jurídics de l’Ajuntament, i si algú creu que alguna cosa s’ha fet malament ho haurà de dur on calgui”, assenyala Gallardo. Apunta, a més, que si hi ha una resolució judicial com la que ha rebut l’Ajuntament de Barcelona “s’haurà d’acatar” si s’escau.
Des del final de la moratòria, a partir del 2 de novembre, s’han imposat 3.293 sancions a vehicles que han accedit a la ZBE sense un vehicle apropiat. L’alcaldessa, Mireia Ingla, recorda que divendres passat ajuntaments i Generalitat van signar l’Acord per la Qualitat de l’Aire perquè tots els municipis amb més de 20.000 habitants tinguin la seva pròpia ZBE: “És l’única manera de garantir el compromís amb la qualitat de l’aire perquè el 65% del CO2 ve originat per la circulació”, assegura.