Divendres, 8 de novembre de 2024
És notícia

Marta Farrés: “Hem posat Sabadell en marxa i som l’única garantia que continuï funcionant”

Avatar photo

Marta Farrés va recuperar el 2019 Sabadell pels socialistes i ara espera revalidar aquesta majoria per a completar els projectes que ha deixat en marxa. L’alcaldessa remarca la seva aposta per l’habitatge, la seguretat, les zones verdes i la batalla per la Ronda Nord en quatre anys moguts. Entrevistem Marta Farrés, batlle i alcaldable del PSC, per repassar aquest mandat i descobrir què proposen de cara a aquests comicis del 28 de maig.

 

Han tornat a l’alcaldia després de quatre anys a l’oposició. Quins són els projectes més rellevants que han pogut impulsar?
Malgrat ser un mandat difícil amb la covid i la guerra, hem aconseguit posar la ciutat en marxa i fer que funcioni. A partir d’aquí, s’han desbloquejat molts temes que teníem: inversions a tots els barris, realitzar política d’habitatge que feia 10 anys que no se’n feia i projectes estratègics.

 

Quins són els eixos del seu programa pel 28M?
Són tres grans blocs. El primer és que el dia a dia continuï funcionant. És a dir, la neteja, la seguretat, el civisme, els espais verds i la sostenibilitat. Un segon és que Sabadell continuï sense créixer a dues velocitats. Per tant, inversions a tots els barris per no tenir una ciutat diferent segons el codi postal. I, el tercer bloc, desenvolupar els projectes estratègics que hem marcat aquesta legislatura. Són bàsicament el Taulí, l’aeroport i el riu Ripoll. Darrere del riu hi ha la idea que estem desenvolupant de col·locar metres de sòl industrial i crear ocupació. En definitiva, no ser una ciutat on només es visqui, sinó també on es treballi.

 

Comenta el tema de la seguretat. Vostès parlen de les ocupacions conflictes i que han treballat per pal·liar-les. Són realment un problema?
No és que les ocupacions conflictives siguin un problema a Sabadell, ho són a totes les ciutats metropolitanes. Sobretot perquè produeixen tensió a les comunitats. Parlem d’ocupacions on s’enganxen a la llum, hi ha fet delictius com el cultiu de marihuana, s’increpa els veïns o hi ha brutícia. Té molts problemes col·laterals. Per això, hem treballat dues línies. La primera és evitar les ocupacions. Hem d’agrair l’ajuda de la policia municipal i els mossos d’esquadra en aquestes accions. La segona és pactar amb fiscalia que aquestes ocupacions més conflictives siguin més àgils en el desallotjament. Parlàvem de  3 a 5 anys per desallotjar i era un suplici pels veïns.

 

Un tema que ha marcat el mandat i la política nacional és la Ronda Nord. En quin punt està aquest tema?
Amb la Ronda Nord sempre hem sigut molt clars. Hi ha acord al territori, amb Terrassa i Castellà. És necessari perquè tenim més de 30.000 vehicles que travessen la ciutat. Els hi hem de donar una alternativa i sobretot desviar el tràfic de mercaderies. Aquest punt no se soluciona amb el tren, sinó amb la ronda. No renunciarem a una Ronda Nord ben feta. Vull ser molt clara. En cap cas hi haurà impacte. No volem passar per l’avinguda de les Palmeres, va soterrada. Si hi hagués algun impacte a la ciutat, seríem els primers a estar-hi en contra. No hi ha cap ciutat a Espanya de les dimensions de Sabadell que no tingui un sistema de rondes. En aquests moments, se segueix negociant l’actuació. No entenem com algunes forces polítiques hi estan posant dificultats quan creiem que és un enorme avenç per la ciutat.

 

Sobre el factor ambiental, les forces contràries sí que diuen que pot ser perjudicial.
No és veritat. Una ronda que va soterrada per trama urbana ho és perquè hi hagi menys impacte. En aquest moment tenim un eix Macià de tres carrils més tres carrils en trama oberta. Aquesta ronda és un 2+2 soterrat, té moltíssim menys impacte. No ho entenc i crec que es deu a altres coses. Espero que vegin que estan equivocats.

 

Es fa l’analogia amb el Quart Cinturó.
Nosaltres no hem parlat en cap moment de Quart Cinturó, sinó de Ronda Nord. Per tant, el tram està molt clar. No s’arriba ni a traspassar el riu. Queda clar on és i on s’acaba. Tan aviat com la Ronda Nord estigui pactada, hem de seguir reclamant el sistema de rondes que necessitem per a poder funcionar i que es pugui pacificar la ciutat.

 

 

Quines són les principals actuacions urbanístiques en la línia de pacificar la ciutat i adaptar-nos a l’emergència climàtica?
D’entrada hem d’allunyar-nos de l’urbanisme dels anys 80, que es tractava d’un urbanisme dur. Per tant, tenir-ne un de molt més permeable, verd i de qualitat. Ho hem estat fent amb tots els projectes de recuperació d’espais verds i sobretot plantant arbres. N’hem plantat més de 4.500 i seguirem el pròxim mandat. També en l’àmbit de la sostenibilitat, treballem la línia de crear refugis climàtics. Per exemple, creant als patis zones d’ombra. A més, l’augment de temperatura també ens està portant plagues a la ciutat. Aquí calen polítiques públiques per tal que es pugui controlar.

 

Hi ha pendent la Zona de Baixes Emissions. L’última vegada em comentava que s’intenten coordinar amb els municipis de l’Arc Metropolità. Com es troba el tema?
L’Arc Metropolità, que no capacitat executiva aquí, vam demanar a la Generalitat de Catalunya que no ens fes crear la Zona de Baixes Emissions (ZBE) sense que tenir els mateixos criteris a tot arreu. No s’ha avançat més. El que hem fet fins ara és definir quins espais serien aquestes ZBE i començar les licitacions. Hauríem de fer-ho de forma coordinada i avaluar el seu impacte. El que s’han trobat algunes ciutats amb ZBE és que pacifiques el trànsit, però que aquests vehicles se situen als carrers adjacents. Per això defensem el sistema de rondes.

 

Sabadell té una bona xarxa de transport públic com per prescindir del vehicle privat?
Té molt bon transport públic. A totes les enquestes el sistema d’autobús surt molt ben valorat, després tenim els ferrocarrils i renfe. Ens faltaria una estació a Can Llong, necessària per donar sortida a una part del territori. Això no treu que hi ha gent que treballa on no arriba el transport públic, com als polígons. Per tant, hi ha una part de la gent que continua necessitant el vehicle per anar a la feina.

 

En els últims anys, hem viscut una arribada notable d’empreses al polígon Sant Pau de Riu Sec. Quines són les empreses que vol atraure i fins a quin punt pot arribar a créixer més en aquest àmbit?
L’atracció d’empreses va ser una política clau des del principi. Teníem clar que no volíem que Sabadell fos una ciutat residencial o terciària. La indústria dona llocs de treball de qualitat. Per això, vam elaborar un seguit de línies com agilitzar els permisos, treure sòl públic a concurs i interlocutar constantment amb les empreses. Com a tot l’entorn metropolità, el sòl industrial se’ns està esgotant, però estem intentant recuperar el sòl. Per això, és important la transformació del riu. A més, hi ha empreses amb qui tenim negociacions obertes perquè vinguin.

 

Quina radiografia fa del comerç local?
Passa com a tot arreu, s’ha d’adaptar a la compra online. Malgrat aquestes dificultats, tenim molt bona part del teixit comercial amb el màxim nivell d’activitat. No tenim aquella imatge de molts locals buits. Tots ho hem fet bé amb qüestions com la campanya de Nadal i recuperant urbanísticament espais com el passeig per atraure el comerç. Aquesta seguirà sent la nostra línia. Donar facilitats, continuar amb un Nadal potent i adaptar urbanísticament la ciutat perquè sigui atractiva pel comerç.

 

En la confecció de les llistes, va haver de cessar Jesús Rodríguez per amenaces i coaccions. Com va viure la situació?
Va ser un moment molt dur. Mai és agradable que algú del teu entorn més immediat t’amenaci. Vaig fer el que tocava: denunciar els fets. Ara el que toca és continuar amb la transformació de Sabadell.

 

A l’equip s’hi suma l’ex de Ciutadans Adrián Hernández. La incorporació amplia l’espectre ideològic de la seva candidatura?
Vam fer l’operació de l’Adrián perquè s’havia donat de baixa de Ciutadans. Si no, no l’haguéssim incorporat. Treballem per incorporar tot el talent de la ciutat, vingui d’on vingui. Sempre he dit que l’Adrián és un gran polític i un gran gestor. Ve a sumar aquesta capacitat per fer que la ciutat continuï funcionant.

 

Quines aliances preveu que podria tenir a partir del 28M?
Estem oberts a pactar amb tothom que tingui ganes de treballar en positiu per la ciutat i tingui bones idees. L’únic límit que tenim és l’extrema dreta, que esperem que no entri. A més, crec que amb l’extrema esquerra estem molt allunyats ideològicament. Si tenen ganes de treballar per la ciutat, ens hi trobaran.

 

Se’m faria difícil veure-la governant amb ERC.
Si tenen un projecte que suma i que parteix del sí, nosaltres no posarem cap cordó a ningú. Hem de donar el màxim per tenir la millor ciutat possible.

 

Pot tornar a succeir que el guanyador no governi perquè la resta s’aliïn en la seva contra?
És una fórmula que es va intentar a Sabadell i va ser un fracàs. Però tot és possible. Seria un error per Sabadell, va ser un desastre per la ciutat. Hem demostrat que ho hem fet bé, que la ciutat funciona i que està millor que fa quatre anys. En definitiva, hem posat en marxa la ciutat i som l’única garantia que continuï funcionant.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

ERC Lleida aposta per fer de Lleida una ciutat amb zero violències sexistes

Notícia següent

Simulacre d’incendi amb ferits en un creuer al Port de Tarragona

Notícies relacionades