Renfe ha posat en marxa dues noves actuacions de millora a les estacions de tren que gestiona a Catalunya. Es tracta de la instal·lació de dues de les noves escales mecàniques de l’estació del Prat de Llobregat i les obres de millora a l’estació de Santa Perpètua de Mogoda La Florida, amb una inversió global de més de 3,5 milions d’euros.
Les actuacions, que formen part del Pla de Millores Urgents impulsat juntament amb la Generalitat, inclouen la renovació d’equips d’accessibilitat, l’allargament d’andanes, nous ascensors i millores en seguretat i il·luminació. Els treballs coincideixen amb el tall ferroviari per al desdoblament de la via entre Parets i La Garriga i la remodelació de Montcada Bifurcació, que disposarà d’un pla alternatiu d’autobusos per garantir la mobilitat dels viatgers.
Inversió d'1,47 milions d’euros al Prat
La renovació de les escales a l'estació del Prat de Llobregat, amb una inversió d'1,47 milions d’euros, forma part del Pla de Mesures Urgents impulsat conjuntament amb la Generalitat, que destina 77 milions d’euros entre 2025 i 2026 a millorar la percepció de seguretat, informació i estat de trens i estacions.
Una de les 39 actuacions del pla és la substitució d’equips d’elevació antics en una desena d’estacions de Rodalies, amb un pressupost global proper als 7 milions d’euros.
Obres a Santa Perpètua de Mogoda La Florida
Paral·lelament, Renfe ha iniciat les obres de millora de l’accessibilitat a l’estació de Santa Perpètua de Mogoda La Florida (R3), amb un pressupost de 2,2 milions d’euros (IVA inclòs).
L’actuació inclou la construcció d’un nou edifici lateral amb rampes i ascensor adaptat, l’allargament de l’andana fins a 210 metres, el recrescut del nivell de l’andana per eliminar desnivells, la instal·lació d’una nova marquesina i la renovació d'il·luminació i paviments. També es remodelaran espais interiors de l’edifici actual.
Es tracta d’una estació amb prop de 1.000 viatgers diaris, complementària a la de Riera de Caldes, inaugurada el 2022 i amb 620 usuaris cada dia.
Pla alternatiu de transport
Les obres coincideixen amb el tall ferroviari per al desdoblament de la via entre Parets i La Garriga i la remodelació de Montcada Bifurcació. La primera fase es durà a terme del 7 d’octubre de 2025 fins al maig de 2026, amb interrupció de la circulació entre Montcada i La Garriga.
Renfe ha activat un pla alternatiu de transport per carretera, amb una oferta diària de 43.500 places d’autobús. Els usuaris de Santa Perpètua també poden utilitzar les estacions de Mollet Sant Fost, La Llagosta o Montcada i Reixac (R2 nord).
L’estació de Santa Perpètua forma part del conjunt d’actuacions del Pla de Millores Urgents, que destina 11,1 milions d’euros a l’accessibilitat de les estacions de Rodalies de Catalunya en el període 2025-2026.
A més del Prat i Santa Perpètua, s’hi inclouen intervencions a estacions com Vic, Les Franqueses-Granollers Nord, Montmeló, Sabadell Sud, Terrassa Estació del Nord, Torre Baró-Vallbona, Vilanova i la Geltrú, Cerdanyola del Vallès i Vilassar de Mar.