Patrulles de paisà, també uniformades, vigilen dins els vagons i des de les andanes. Un dels mètodes més utilitzats pels carteristes és el de taponar la víctima quan intenta sortir del vagó; mentre uns li barren el pas en els primers instants en què s’obre la porta, per darrere aprofiten per furtar-li els objectes de valor.
Un dels objectius principals del dispositiu és enxampar aquests furts ‘in fraganti’ i acumular diverses denúncies contra els carteristes per poder-ne demanar ordres d’allunyament del metro com a reincidents. Les detencions ‘in fraganti’ faciliten la tasca judicial i, si la víctima és turista, no és necessària la prova preconstituïda, és a dir, que el jutge citi les parts hores després del delicte perquè la declaració de la víctima serveixi per al judici. La declaració dels agents pot servir com a prova.
Els responsables policials saben que quan el nombre de judicis a què estan citats els carteristes sigui superior al que estan disposats a assumir, redirigiran la seva activitat en altres espais. Per això el dispositiu és dinàmic i s’adaptarà en funció dels resultats que setmana a setmana es vagin analitzant.
Mossos i Urbana insisteixen que els furts no són exclusius de Barcelona, sinó que es donen en altres grans ciutats europees. Tot i l’augment del turisme a Barcelona, els furts han baixat un 19% en els últims set anys. Ara bé, a finals del 2016 es va registrar un repunt d’aquest tipus de delicte, que va continuar en els cinc primers mesos d’aquest any.