El Prat de Llobregat ha fet l’enèsima acció de rebuig al projecte d’ampliació de l’aeroport. Aquest dijous, el ple municipal ha aprovat una declaració institucional per oposar-se a “qualsevol ampliació” que vagi més enllà dels límits actuals de la infraestructura i que, per tant, permeti salvaguardar espais naturals com la Ricarda o el Remolar.
En aquest sentit, el consistori reclama un nou model de sistema aeroportuari més sostenibleque integri el Prat, Girona i Reus per “especialitzar” cada aeroport d'acord amb les seves potencialitats. “Cal posar fre al creixement il·limitat”, recita el document aprovat. L’Ajuntament també denuncia opacitat en el projecte i lamenta que la informació que ha transcendit fins al moment és “poc detallada”.
L’Ajuntament alerta també que l’afectació als espais naturals que preveu el projecte d’ampliació presentat fa unes setmanes “vulnera els acords signats” amb la Generalitat i l’Estat i “que van permetre la realització de la tercera pista a canvi d’un ambiciós pla de compensacions”, que encara no s’han completat.
De fet, justament per això la Comissió Europea té obertauna amenaça de sanció contra l’Estat espanyol i li reclama una millor i major protecció del Delta, recorda el consistori. En aquest sentit, l’Ajuntament demana fer compatible la capacitat de la infraestructura per generar activitat econòmica amb l’emergència climàtica i ecològica.
“El Delta del Llobregat és el territori que, de forma solidària amb la resta de Catalunya, més espai ha hagut de cedir a infraestructures clau que presten servei a tota l’àrea metropolitana i a tot el país, com el port i l’aeroport”, denuncia un dels punts de l’acord de la declaració institucional aprovada amb els vots a favor dels proposants, l'abstenció de la regidora no adscrita i els vots en contra del PSC, Vox i del regidor de Joves i Pensionistes Decidim.
A més de la preservació del Delta, l’afectació a la platja delPrat, l’impacte acústic de l’aeroport o la manca d’“encaix” del projecte amb el futur de les aerolínies són altres dels arguments que exposa el consistori per mostra la seva oposició al projecte d’ampliació.
Per contra, l’Ajuntament del Prat reclama “inversions urgents” a la xarxa ferroviària per millorar la connectivitat amb els aeroports i “enllaçar-los amb l’alta velocitat, promovent trens nocturns i eliminar el trànsit aeri de vols de curta distància”. Això, argumenta el consistori, contribuiria a “redistribuir” la càrrega de vols i l’impacte econòmic.