El Port de Barcelona tindrà una hidrogenera d'hidrogen verd pionera a l'Estat

La nova instal·lació, que es construirà a la ZAL en una parcel·la de 7.000 m², garantirà combustible net per a camions, autobusos i maquinària portuària amb energia 100% renovable

25 de setembre de 2025 a les 15:25h

El Port de Barcelona ha fet un pas clau en la seva estratègia de transició energètica amb l’aprovació de la construcció d’una hidrogenera pròpia per produir i distribuir hidrogen verd a camions, autobusos i equips terrestres de les terminals i de les àrees logístiques. El Consell d’Administració ha aprovat aquest dijous la convocatòria d’un concurs públic per seleccionar l’empresa encarregada del projecte.

La nova instal·lació s’ubicarà en una parcel·la de 7.000 m² a la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL), en un punt estratègic a la confluència entre el Port, la ZAL Prat, la ZAL Barcelona, la Zona Franca i les zones logístiques del Prat de Llobregat.

Segons ha destacat l’autoritat portuària, es tracta d’una infraestructura “pionera en l’àmbit portuari estatal”, ja que no només subministrarà hidrogen, sinó que el produirà directament mitjançant electrolitzadors alimentats amb energia d’origen 100% renovable. D’aquesta manera, el combustible serà neutre en emissions i qualificat d'hidrogen verd.

El concurs preveu una concessió de 40 anys prorrogables i dona prioritat a criteris com la capacitat de producció, la qualitat tècnica del projecte i l’estratègia comercial, amb l’objectiu de garantir la viabilitat a llarg termini.

L’equipament haurà de tenir una capacitat mínima de producció de 2 MW, amb puntuació addicional per a propostes que superin aquesta xifra. També es valorarà que la hidrogenera disposi d’una unitat mòbil per atendre terminals amb maquinària que funcioni amb hidrogen, però que no pugui sortir de les seves instal·lacions, ampliant així el radi de servei dins el recinte portuari.

 

Una alternativa de futur

El president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, ha remarcat que els assajos realitzats fins ara avalen aquesta aposta energètica: “S’han fet proves pilot tant en maquinària portuària com en camions, i s’ha demostrat que és una alternativa real de futur”.

Amb aquest projecte, el Port de Barcelona vol posicionar-se com a referent en l’ús d’energies netes dins l’àmbit logístic i de transport, contribuint a la reducció d’emissions i al compliment dels objectius climàtics europeus.