Les Oficines Municipals d’Informació al Consumidor (OMIC) mantenen una valoració excel·lent en el 2024

La 17a edició del Cercle de Comparació Intermunicipal destaca l'augment de la demanda presencial i la digitalització

05 de desembre de 2025 a les 09:59h

Les Oficines Municipals d’Informació al Consumidor (OMIC) han aconseguit una nota mitjana de 8,7 sobre 10 en el 2024, una valoració gairebé excel·lent que es manté estable respecte a l’any anterior. Així ho recull l’informe de resultats de la 17a edició del Cercle de Comparació Intermunicipal de les OMIC, presentat ahir al matí al recinte Mundet durant una jornada amb la participació de tècnics de 42 municipis de la demarcació.

Els Cercles de Comparació permeten als municipis comparar objectivament els resultats dels seus serveis i identificar punts forts i àrees de millora. Com explica Josep-Ramon Mut i Bosque, diputat de l’Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública, aquests cercles són una plataforma per compartir bones pràctiques i veure com altres municipis afronten problemes similars.

Recuperació de la demanda presencial

L'informe destaca una recuperació de la demanda d'atenció presencial a les OMIC, que ha augmentat un 6,6% respecte a 2023. Això, tot i que els nivells anteriors a la pandèmia encara no s'han assolit. En total, el 39,5% de les atencions van ser presencials, mentre que les peticions telefòniques van representar el 32,4% dels casos i els tràmits per Internet es van mantenir estables, amb 24,4% de les atencions.

Malgrat l'augment de la presencialitat, el temps mitjà per concertar cites prèvies es manté estable a 6,8 dies, i el temps mitjà de tramitació se situa en 64 dies, tot i que la complexitat dels processos ha augmentat. El 50,1% dels casos van ser resolts a favor de la persona consumidora.

Augment de consultes sobre serveis al consum

Pel que fa a les tipologies de casos, el 38% de les atencions van estar relacionades amb serveis al consum, com sanitat privada, serveis financers, turisme i assegurances. Les consultes sobre subministraments bàsics com l'aigua, la llum i les telecomunicacions han disminuït lleugerament. De fet, les telecomunicacions (10,9%) han arribat a la quarta posició en les consultes per primera vegada des de 2018, mentre que les consultes sobre productes han augmentat fins al 17%.

Un cost eficaç

El cost per habitant del servei OMIC és 1,45 €, una xifra que es considera molt accessible, aproximadament el preu d'un cafè, i representa només el 0,13% del pressupost municipal.

Desafiaments futurs

Així, tot i els bons resultats, la diputada de Comerç i Consum, Olga Serra i Luque, ha destacat que els reptes de futur són clars. Cal garantir l'adaptabilitat dels serveis davant la transformació de les relacions de consum i potenciar els models d'atenció més flexibles, amb l'integració de noves tecnologies i el reforç dels recursos humans i econòmics.

Amb una valoració tan positiva per part dels usuaris, les OMIC continuen consolidant-se com a referents en la protecció i defensa dels drets dels consumidors a Catalunya.

Sobre l'autor
Ismael Lobo
Ismael Lobo
Veure biografia
El més llegit