La Diputació de Barcelona ha publicat una eina pràctica, que complementa la Guia pràctiA2030, perquè els governs locals puguin alinear els seus pressupostos municipals amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Aquesta eina, en format Excel, està pensada perquè s’utilitzi abans d’elaborar els pressupostos o durant la seva formació i permet visualitzar la distribució de la despesa en cada fita ODS o àrea de sostenibilitat.
Així mateix, l’Excel també permet identificar d’una forma més fàcil la despesa inicialment no-alineada, personalitzar l’alineament segons les prioritats de cada govern local, generar informes visuals per facilitar la comprensió dels resultats i validar les dades mitjançant un sistema de revisió i correcció en temps real, a més de facilitar el treball en equip.
L’eina que la Diputació posa a disposició dels governs locals s’estructura en nou apartats. El primer conté el glossari amb els termes claus utilitzats en el procés d’alineament pressupostar i conté codis de classificació econòmica i funcional de la despesa i les fites ODS.
D’altra banda, l’Excel preveu que l’alineament amb els ODS es pugui fer mitjançant un procediment guiat o que es dugui a terme de forma manual; així com inclou fulls amb taules que donen informació dels esforços pressupostaris ja sigui al detall mostrant el pes monetari i percentual de cadascun dels projectes o programes, mitjançant una classificació funcional de la despesa per grup de programes o segons la classificació econòmica de la despesa per articles.
Finalment, aquesta eina també inclou una secció per identificar i avaluar els esforços pressupostaris indirectes associats a les inversions; així com una que permet visualitzar els resultats per accions i una altra per ODS.
Guia PràcticA2030
L’eina que està a disposició dels ajuntaments forma part de la 'Guia PràcticA2030. L’alineament dels pressupostos municipals amb els ODS', publicada per la mateixa Diputació de Barcelona. Aquest document té la finalitat de facilitar als governs locals aquest alineament amb els ODS, definint cinc passos que han de facilitar la planificació, l’execució i el monitoratge de les seves polítiques en relació amb els ODS.
Aquests passos preveuen la diagnosi inicial del pressupost amb els ODS, l’alineament del pressupost, conèixer quin és l’esforç local com a impacte econòmic sobre els ODS, quin ha de ser el seguiment i l’avaluació d’aquest alineament i la importància de fer visible els resultats mitjançant la comunicació, la transparència i la rendició de comptes.
