El Departament de Territori ha iniciat aquesta setmana els treballs per instal·lar bandes sonores longitudinals en diversos trams de les carreteres de la demarcació de Barcelona, amb l’objectiu de reduir el risc de xocs frontals i frontolaterals. Aquesta actuació afectarà més de 210 quilòmetres de vies i forma part de les mesures de seguretat viària impulsades per la Generalitat.
Les primeres obres s’han començat a l’N-141c, entre Moià i Navarcles, i continuaran en dotze carreteres principals, entre les quals destaquen la C-16 (Berga-Bagà), C-25D (Vic), C-31 (Cubelles-Sant Pere de Ribes), C-35 (Parets-Granollers i Roca-Santa Maria de Palautordera), C-37 (Santa Margarida de Montbui-Vilanova del Camí i Manlleu-Torelló), C-55, C-59, C-62, B-224, B-40z, BV-5105 i C-1413a.
Com funcionen les bandes sonores longitudinals
Les bandes sonores generen soroll i vibració quan les rodes d’un vehicle hi circulen per sobre, alertant el conductor que ha envaït el carril contrari. Aquesta tecnologia és especialment útil per evitar accidents per distracció, ja que permet corregir la trajectòria abans que es produeixi un xoc.
El procediment consisteix en fresar el paviment i pintar després la marca de l’eix. Cada banda té 15 centímetres de llargada i 30 d’amplada, amb arcs circulars fresats de fins a 8 mil·límetres de profunditat.
Organització i horaris de les obres
Els treballs es realitzaran majoritàriament en horari nocturn, de manera que la circulació no es veurà afectada durant els caps de setmana i festius. Durant les jornades laborals, el trànsit es mantindrà generalment obert en ambdós sentits, tot i que amb amplada reduïda en els punts on actuen els equips. En casos puntuals, es podrà habilitar pas alternatiu regulat per garantir la seguretat.
Les actuacions s’executaran en cinc contractes d’obres, un per a cada Servei Territorial de Carreteres: Barcelona, Girona, Lleida, Tarragona i Terres de l’Ebre. Aquesta tardor s’han iniciat els treballs del primer contracte a Barcelona, mentre que els altres quatre àmbits territorials s’activaran entre aquest any i el 2026.
Impacte esperat
Segons el Departament de Territori, la implantació de les bandes sonores longitudinals és una mesura preventiva eficaç que ha demostrat reduir els accidents provocats per distraccions i sortides de carril. Amb aquesta iniciativa, la Generalitat vol millorar la seguretat dels conductors, especialment en trams amb elevada densitat de trànsit i historial d’accidents frontals.
Amb aquesta actuació, els conductors de les carreteres de Barcelona podran comptar amb un sistema d’alerta passiva que actua de manera immediata en cas d’errada, reforçant la seguretat viària sense afectar la mobilitat de manera significativa.