Nou Barris impulsa un pla d’acció per enfortir l’ús social del català al districte

El programa inclou la creació d’una Taula de Treball per coordinar polítiques lingüístiques i mesures per garantir la presència del català en la comunicació, l’educació i la cultura local

29 d'octubre de 2025 a les 09:59h

El districte de Nou Barris ha presentat aquest dimarts al Consell Plenari d’aquest territori el ‘Pla d’acció del Govern per impulsar i enfortir el català a Nou Barris’. La mesura contempla quatre accions immediates, entre les quals hi ha la posada en marxa d’una Taula de Treball per Impulsar i Enfortir el Català. Aquesta Taula actuarà com a eix vertebrador de la política lingüística al districte i serà el principal espai de treball sobre la matèria, amb representació del govern del districte, entitats socials i culturals, associacions juvenils, centre educatius i esportius i els grups municipals que s’hi vulguin adherir.

La Taula serà l’encarregada de coordinar i impulsar les diferents polítiques lingüístiques relacionades amb la promoció del català al districte, com per exemple les 68 accions concretes per promoure l’ús del català a Barcelona que s’impulsen en el marc del Pacte nacional per la llengua, en un context en què l’Ajuntament ha nomenat una comissionada d’Ús Social del Català, entre altres mesures. La resta d’accions immediates que contempla el Pla del districte inclouen vetllar per una presència plena i transversal del català en la comunicació institucional del districte, instar que el Consorci d’Educació de Barcelona (CEB) consideri Nou Barris com a districte prioritari en les polítiques d’impuls del català i instar el Pla de Barris municipal perquè incorpori en tots els contractes una clàusula lingüística per promoure l’ús del català.

El regidor del districte de Nou Barris, Xavier Marcé, ha volgut evidenciar el compromís municipal “amb la promoció i la defensa del català com a llengua de cohesió social”, tot recordant que no es tracta només d’una llengua, sinó també “el fil que pot cosir les històries dels nostres veïns i veïnes, vinguts de molts llocs, però units per les ganes de construir una comunitat forta, acollidora i cohesionada”. Marcé ha assenyalat també que es tracta d’una “qüestió de drets”, en un territori en què el castellà gaudeix d’una presència social plenament consolidada, mentre que el català encara necessita un impuls per assolir la mateixa normalitat.

El regidor, de fet, ha volgut fer valdre la iniciativa del districte com una passa més en la política engegada per la ciutat. “Sabem que l’Ajuntament central així com la comissionada Marta Salicrú estan fent una feina excel·lent per abordar aquest tema, però donades les circumstàncies i les dades del districte respecte a la ciutat, des del Govern hem vist la necessitat d’impulsar de forma urgent aquest Pla d’acció”, ha reblat.

Segons les enquestes municipals de l’any 2025, entorn el 35% de la població de Barcelona considera el català com a llengua habitual, una xifra que en el cas del districte de Nou Barris és només el 17% de la població. A banda de ser la meitat de la mitjana barcelonina, la xifra representa una pèrdua de gairebé 7 punts respecte al 2019. En paral·lel, el 75% de la població del districte té el castellà com a llengua habitual i el 7% restant en té altres llengües diferents (el percentatge més alt de tota la sèrie històrica). Ara bé, les dades del 2025 mostren que més del 90% de la població de Nou Barris entén el català, el 65% el parla i més del 50% el sap escriure, la qual cosa conforma una base sòlida sobre la qual ampliar-ne l’ús social.

El districte de Nou Barris, a més a més, es compromet a promoure l’ús del català en les festes majors i en les activitats culturals organitzades al territori, assegurant que la llengua catalana sigui protagonista i vehicular en les expressions col·lectives i celebracions populars. Aquest compromís passa també perquè els equipaments del districte adoptin el català com a llengua prioritària en la seva programació i comunicació.

Sobre l'autor
C CIUTAT
Redacció
Veure biografia
El més llegit