El Museu del Renaixement incorpora 9 gravats provinents del Museu de Lleida

Les peces, pertanyents a la Col·lecció Gelonch Viladegut, substitueixen altres 9 gravats també cedits pel museu lleidatà

16 d'octubre de 2025 a les 15:23h

Ahir al migdia es presentaven públicament al Museu del Renaixement de Molins de Rei els 9 gravats que ha incorporat temporalment a la seva exposició gràcies a l’acord amb el Museu de Lleida, signat amb l’Ajuntament de Molins de Rei. Les obres, pertanyents a la Col·lecció Gelonch Viladegut, dipositada al Museu de Lleida des de l'any 2020, prenen el relleu d’altres 9 gravats de la mateixa col·lecció que s’han pogut veure al museu molinenc en els darrers mesos.

Els gravats que s’exposen són obres de gran qualitat de 6 autors diferents: Albrecht Dürer, Jacob Matham, Lucas Kilian, Jan Wierix, Thomas Leu i un sisè autor anònim. Dürer, és l’artista més famós del Renaixement alemany i és sens dubte un dels millors gravadors de tots els temps. Els altres cinc gravadors se situen sobretot a finals del segle XVI i primera meitat del segle XVII.

Els gravats s’exposen en dos grups separats: el primer, format per quatre obres, es troba a la primera planta, on el museu explica les principals característiques tècniques i formals del Renaixement. El segon, format per cinc obres, s’ubica a la segona planta, en la qual es parla de la vida quotidiana a l’època.

Els gravats de la primera planta són de temàtica religiosa, destacant especialment una estampa de Jan Wierix que reprodueix amb una gran qualitat de detall la famosa pintura del Judici Final de Miquel Àngel a la Capella Sixtina.

Els gravats de la segona planta, en canvi, són retrats de personatges importants de l’època del Renaixement: com els reis Enric IV de França i Felip II d’Espanya, o Caterina de Médici, Maria de Médici i Joana d’Albret. Amb aquestes incorporacions, el Museu del Renaixement també vol destacar la importància de moltes dones en l’època del Renaixement.

La importància dels gravats

A banda del seu valor estètic i històric i, més enllà de les temàtiques i dels autors, des del museu es valora molt especialment el gènere del gravat donat que gràcies a estampes com les que s’exposen al Museu del Renaixement van començar a circular les innovacions compositives i formals en l’època.

La col·laboració amb la Col·lecció Gelonch es va iniciar fins i tot abans de l’existència del Museu del Renaixement, quan es va publicar el llibre “Mirar el Renaixement” a Viena Edicions, per encàrrec de l’Ajuntament de Molins de Rei.

La rotació semestral de les peces es deu al fet que aquestes obres, per necessitats de conservació preventiva, només poden exposar-se durant un període de temps determinat, per evitar una sobreexposició a la llum que les podria fer malbé. Els gravats presentats es podran visitar fins al 12 d’abril del 2026.

 

Sobre l'autor
C CIUTAT
Redacció
Veure biografia
El més llegit