Mor el catedràtic i exdirector del MNAC, Eduard Carbonell

El museu subratlla que va ser un "referent imprescindible de la cultura i de la història de l’art"

18 d'agost de 2025 a les 15:06h
Actualitzat: 18 d'agost de 2025 a les 15:06h

L'expresident del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) i catedràtic - expert en romànic - Eduard Carbonell, ha mort aquest dilluns, segons ha confirmat el mateix museu a través de la xarxa social 'X'. L'actual director de l'equipament, Pepe Serra, ha signat un missatge en nom del patronat i de l'equipament, assegurant que estan "profundament tristos" per la seva mort. "El recordem com un referent imprescindible de la cultura i de la història de l'art al nostre país", ha insistit, "una figura clau en la consolidació i desenvolupament del museu que, al llarg dels anys, ha continuat donant suport i ajudant al MNAC".

Serra també ha traslladat el seu condol i afecte "més sincer" a la seva família i amics. "Marxa un col·lega extraordinari, el museu sabrà commemorar el seu llegat i ho farà saber en el moment adient", ha conclòs.

Patrimoni Cultural – a través de la mateixa plataforma – ha lloat la seva feina com a director general, recordant que va "participar en la creació de lleis claus del sector". D'altra banda, han recordat que Carbonell va ser mereixedor de la Creu de Sant Jordi el 2020. "Sentim la mort d'Eduard Carbonell, tota una vida dedicada al patrimoni cultural", ha assenyalat.

"Un exemple de compromís i rigor", segons Illa

El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha enviat el seu sentit "condol als familiars i amics" del catedràtic, de qui ha destacat el "compromís, el rigor i l'estima". "Persones com ell han sigut clau perquè el MNAC sigui un dels museus de referència arreu del món en l'estudi, la cura i la difusió de l'art romànic", ha afirmat.

En la mateixa línia s'ha expressat la consellera de Cultura, Sònia Hernández, que ha agraït la seva dedicació a la cultura. Ferran Mascarell i Mariàngela Vilallonga, exconsellers de Cultura, han fet valdre la seva "contribució a la cultura patrimonial" i també han destacat la "generositat" de Carbonell també en l'àmbit de la recerca.

El president d'Òmnium Cultural, Xavier Antich – també a 'X' – ha remarcat que va ser un dels "més grans historiadors de l'art del país", apassionat pel romànic i el gòtic, que va dirigir amb "mà de ferro" la reobertura del MNAC. "El seu profund compromís amb Catalunya el va portar a dedicar tota la seva intel·ligència i energia al patrimoni, la cultura, l'art i la universitat. El país li deu molt", ha subratllat.

Una llarga trajectòria lligada a l'art

Eduard Carbonell (Barcelona,1946) va estudiar a les universitats de Barcelona i Complutense de Madrid, i amplià estudis a les de Bolonya i Spoletto. El 1974 es va doctorar per la Universitat Autònoma de Barcelona, on va exercir de professor i, posteriorment, de director del Departament d'Art. L'any 1987 va obtenir la càtedra d'art medieval.

Director general del Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya (1988-94), des d'aquest càrrec participà en l'elaboració de diverses lleis rellevants en aquest àmbit, com la Llei de museus (1990), la Llei del sistema bibliotecari de Catalunya (1993) i la Llei del patrimoni cultural (1993). Del 1994 al 2005 fou director general del MNAC.

També va ser catedràtic de la Universitat de Girona, i el 2006 es reincorporà a la càtedra com a director del màster oficial en gestió del patrimoni en l'àmbit local, fins al 2013. Igualment, va dirigir el mòdul de gestió del patrimoni del màster de la Universitat de Saragossa. Entre el 2009 i el 2016 va ser membre de la comissió d'avaluació de projectes de recerca del Ministeri de Ciència i Innovació espanyol.

A més, va impartir cursos i conferències sobre art medieval i patrimoni cultural i museus en universitats de l’Estat espanyol, Mèxic, Itàlia i França, com també en museus espanyols i europeus.

Sobre l'autor
C CIUTAT
Redacció
Veure biografia
El més llegit