Un dels pilars identitaris d’FCC Medi Ambient és la sostenibilitat a la prestació de serveis mediambientals. L’empresa va presentar en 2021 la seva Estratègia de Sostenibilitat 2050, un full de ruta de desenvolupament a 30 anys que integra objectius i compromisos molt exigents i d’alt valor afegit per a la companyia i el conjunt de la societat, en quatre eixos d’actuació: mediambiental, social, d’excel·lència i de bon govern. Destaquen els compromisos en utilització d’energies netes i en reducció d’emissions i petjada de carboni, i l’electrificació de la seva flota és fonamental per a complir-ho.
FCC Medi Ambient és l’empresa que, des de fa més de 120 anys, vertebra els serveis mediambientals del Grup FCC. En l’actualitat, atén 66 milions de persones a 5.200 municipis de tot el món per a diverses activitats, des de recollida i gestió integral de residus, o neteja viària i de platges, fins al manteniment i conservació de zones verdes o xarxes de clavegueram, entre moltes altres.
La innovació sostenible està en l’ADN d’FCC Medi Ambient, que porta més de 50 anys desenvolupant mobilitat elèctrica, i va posar en marxa el primer camió recol·lector 100% elèctric el 1974 a Barcelona. Avui dia disposa d’una flota en constant augment de 3.228 vehicles sostenibles, dels quals 1.486 són elèctrics o electro-híbrids i 1.742 de Gas Natural Comprimit (GNC).
A la dècada dels 80 i els 90, FCC Medi Ambient va fer els seus següents passos en mobilitat elèctrica desenvolupant noves flotes de vehicles recol·lectors 100% elèctrics per a la recollida de residus a Toledo i a Barcelona.
El nou segle va portar una ràpida evolució tecnològica en les bateries i FCC Medi Ambient no va desaprofitar l’oportunitat. Entre 2005 i 2009, FCC Medi Ambient va desenvolupar 32 unitats de camions elèctrics per a serveis de recol·lecció a Madrid, Barcelona i Saragossa, que a més tenien una amplària especial reduïda, denominats KB-I . Aquests vehicles elèctrics van ser patentats per FCC Medi Ambient l’any 2009.
En els següents anys les bateries de liti van revolucionar l’electromobilitat, i de nou FCC Medi Ambient va pujar al carro de la innovació. Als camions cisterna elèctrics desenvolupats per a Badajoz i Badalona en 2011, van seguir els camions recol·lectors elèctrics de gran tonatge de 3 i 4 eixos a Madrid i Barcelona. Com a resultat d’aquests desenvolupaments, FCC Medi Ambient va registrar una nova patent en 2012.
Aquests camions elèctrics van rebre el Premi Galeria d’innovació Genera 2014 atorgat per un jurat de professionals de diversos sectors, el Premi innovació + sostenibilitat + xarxa 2014, atorgat pel diari Expansión, i el Premi a la millor pràctica en mobilitat sostenible 2014, atorgat per la Fundació Renault Espanya per a la Mobilitat Sostenible i el Club d’Excel·lència en Sostenibilitat. A més, van aconseguir la categoria de Finalista i Esment Especial en els Premis Smart City Expo World Congress de 2013.
La implantació de vehicles elèctrics a la flota va continuar creixent i l’any 2015 es va produir un gran salt gràcies al contracte de neteja de Clavegueram de Barcelona. La flota composta per 56 vehicles 100% elèctrics, va incloure 13 camions elèctrics desenvolupats per FCC Medi Ambient amb bateries de liti de gran capacitat (en alguns casos de fins a 400 kWh).
Però sens dubte, la fita que ha canviat la història recent de l’electromobilitat en serveis urbans és el projecte VEMTESU, executat a través d’un consorci liderat per FCC Medi Ambient i culminat el 2018 amb la presentació del primer camió recol·lector muntat sobre un xassís-plataforma elèctric dissenyat des de zero per a serveis urbans, amb gran versatilitat i polivalència per a tota mena d’aplicacions i amb una nova cabina baixa de pis continu a 370 mm del sòl, inexistent en el mercat.
Aquest vehicle va rebre el premi “Most Innovative Idea Award” a la Smart City Expo World Congress de Barcelona de 2019 i també va guanyar en la categoria Producte i/o servei Premis Europeus de Medi Ambient a l’Empresa 2019/2020 (EBAE).
El 2021 FCC Medi Ambient va començar el projecte “H2TRUCK”, subvencionat pel Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI) i secundat pel Ministeri de Ciència i Innovació, en el marc de la convocatòria d’aquest mateix any del Programa Tecnològic d’Automoció Sostenible en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència d’Espanya finançat per la Unió Europea. El projecte té l’objectiu de desenvolupar un xassís-plataforma 100% elèctric per a vehicles pesants de serveis urbans propulsat per una pila de combustible d’hidrogen. Contempla també el desenvolupament d’una hidrogenara mòbil que permeti provar el vehicle en diferents àmbits i condicions.
Després de la seva conclusió, esperada el 2024, aquesta nova tecnologia permetrà continuar expandint l’electromobilitat a nous serveis d’alta demanda energètica. A més, en el complex context geopolític a Europa, l’hidrogen es postula com un vector energètic amb gran potencial de desenvolupament, i la seva utilització permetrà a FCC seguir en la cresta de la innovació de l’electromobilitat en els serveis urbans.