L’ampliació de l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona - El Prat serà un procés llarg i no culminarà abans del 2036. Així ho ha admès Aena, que confirma que el gruix de la inversió s’haurà d’incloure en el DORA IV (2032-2036) i no al DORA III (2027-2031).
El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha anunciat aquest dijous una inversió global d’uns 13.000 milions d’euros d’Aena per al període 2027-2031, tot i que encara es desconeix la xifra exacta que es destinarà a Barcelona. En aquest quinquenni, Aena preveu avançar en diversos punts clau:
- Aprovació del Pla Director i adquisició dels terrenys per a mesures compensatòries i per tancar expedients oberts a Brussel·les.
- Primeres intervencions per assolir una capacitat de 90 operacions per hora al camp de vol.
- Adaptació de la capacitat del costat terra (infraestructures i serveis).
- Actuacions previstes
També hi haurà millores a les terminals i pistes:
- Reconfiguració de la T1 i T2, amb reformes i ampliacions.
- Intervencions als aparcaments associats.
- Actuacions a la pista 06R/24L i sortida ràpida a la pista 02/20.
- Ampliació del satèl·lit i millores a les instal·lacions de suport.
- Una decisió estratègica de país
Des d’Aena defensen que l’ampliació respon no només a una necessitat tècnica, sinó a una decisió estratègica de país que ha de permetre a Catalunya desplegar el seu potencial en un món cada vegada més interconnectat.
Procés de consultes i aprovació
Les inversions regulades es debatran en el procés de consultes preceptiu amb les companyies aèries i els comitès de coordinació aeroportuària de cada regió. Després, la proposta d’inversions s’integrarà al DORA 2027-2031, que haurà de rebre l’aprovació definitiva del Consell de Ministres abans del 2026, segons ha confirmat el ministre de Transports, Óscar Puente.