El Consell Executiu ha aprovat la memòria preliminar de l'Avantprojecte de llei de finançament local de Catalunya. L'executiu preveu que, un cop superats tots els tràmits, esdevingui norma d'obligat compliment i resolgui "la situació de dèficit pressupostari dels ens locals". La llei estableix la incorporació de "mecanismes de flexibilitat" que adaptin el model de finançament a les necessitats territorials i modificar el fons de cooperació local per incorporar criteris de distribució per a una major equitat. Segons el Govern, l'actual llei estatal del 2004 "no respon a les necessitats actuals dels ens locals per donar cobertura a serveis socials i educatius de prestació no obligatòria, ni tampoc l’increment de determinades despeses fixes".
La nova norma també vol regular la col·laboració de les entitats locals i l’exercici de la tutela financera a través de la coordinació entre diputacions provincials, consells comarcals, l’Ajuntament de Barcelona, el Consell Generau d’Aran, les entitats municipals descentralitzades i les entitats municipalistes; regular l’estructura dels pressupostos i dels plans de comptes de les entitats locals; i finalment establir les bases sobre l’assistència i cooperació dels governs locals en la gestió, recaptació i inspecció dels seus tributs i altres ingressos de dret públic.
Segons el Govern, la situació que viuen ve derivada per "múltiples factors". Per una banda, la necessitat actual de donar cobertura a serveis socials, educatius i sanitaris que no són de prestació obligatòria, i per l’altra, l’increment de determinades despeses com el preu de l’energia o els augments salarials del personal aplicats amb caràcter retroactiu. A més a més, segons apunta l'executiu de Salvador Illa, se li suma la reducció d’ingressos rellevants com la plusvàlua municipal o les restriccions en la normativa pressupostària que posa limitacions en l’ús dels romanents de tresoreria. Aquest fet suposa que el món local sigui "el més perjudicat" en el repartiment dels límits de dèficits imposats per l’Estat, ja que, a diferències d’altres, no poden tancar els seus pressupostos amb dèficit.
L’actual llei estatal de finançament local estableix que els ingressos dels municipis procedeixen de dues fonts: els tributs pagats pels ciutadans i les transferències procedents d’altres organismes. En el cas de la Generalitat, el suport financer que dona a l’àmbit local es fa a través de la participació en alguns tributs, en l’assignació de recursos a través del Fons de Cooperació Local que es distribueix anualment amb la Llei de Pressupostos i en programes com el Pla Únic d’Obres i Serveis de Catalunya (PUOSC).
El Govern obrirà un procés de participació, a través del portal Participa.cat, per recollir l’opinió de la ciutadania, així com donarà difusió a la consulta per les entitats interessades a través del portal MUNICAT (pàgina web pròpia de la Direcció General de l’Administració Local), de les xarxes socials i d’EACAT (l’extranet de les administracions públiques catalanes) abans d’elaborar l’avantprojecte de llei de finançament local. Per tal de facilitar la participació, s’obrirà un període de consulta pública d’un mes.